oldmolly

Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

Lika för alla, eller...?

Av oldmolly - 24 januari 2010 19:31


För att rädda klimatet måste vi minska de totala utsläppen, främst genom att spara på energin. Vi uppmanas att släcka lampor i rum som inte används och att byta ut energikrävande apparater till energisnåla. Jag har bytt ut mina energislukande glödlampor mot lågenergilampor. Jag släcker i rum som inte används och har sänkt inomhustemperaturen till lägsta acceptans. Jag stänger av radio och teve, när jag inte lyssnar eller tittar. Jag har bytt oljepannan mot bergvärme och försöker så gott jag förmår att vara klimatsmart.


På natten arbetar jag som sjuksköterska och åker då runt i de norra förorterna för att hjälpa patienter i deras hem. För att snabbt förflytta mig mellan kommunerna åker jag ofta E4. Det är då jag slås av hur olika Energimyndighetens uppmaningar påverkar oss. De uppmaningar som ständigt ger oss privatkonsumenter dåligt samvete, tycks inte beröra företagen på minsta sätt. Miljöbalkens allmänna hänsynsregler säger att verksamheter ska hushålla med råvaror och energi. Trots detta lyser enorma reklamskyltar upp min väg. Lokaler som inte används nattetid är fullt upplysta och påminner om ofantligt stora, skimrande akvarier.


Till vilken nytta slösar företagen med vår dyrbara energi? Varför ska alla dessa lampor lysa, då de flesta människor ligger och sover och vem har glädje av detta? Varför är det aldrig någon som ifrågasätter deras energifrosseri? Kanhända att det finns ännu större energislukare, men det torde drar mera energi att lysa upp dessa kolosser, än det går åt i mitt hem och ändå uppmanas jag ständigt att ta ansvar för miljön. Ska jag ta dessa uppmaningar på allvar, så måste jag uppleva att det gäller alla.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards