oldmolly

Alla inlägg den 20 februari 2010

Av oldmolly - 20 februari 2010 12:42

  

Vattnet hade inte frusit, där till ån rinner ut i sjön. Det ångade från det varmare vattnet och det såg ut som om det brann, när den nedåtgåenede sol lyste igenom ångerna.


När den här vintern började, precis då första isen hade lagt sig på Vallentunasjön, höll en svan på att duka under. Veckan innan isen la sig, såg jag hela familjen, mamma, pappa och två stora, gråa barn. En vecka senare, då vädret blev riktigt uschligt för första gången med blåst och snö, inte helt olikt det vi har idag, såg jag bara en av ungarna. Resten av familjen hade dragit vidare, förmodligen till öppet vatten. Nu var bara en kvar och den var helt apatisk. Den låg på gång- och cykelvägen och brydde sig inte fast man gick förbi med hunden.  


När jag dagen efter gick samma väg var den borta. Jag tog då vägen längs strandkanten, i vassen där nästan aldrig någon går – och se där var den. Den låg på den nytillfrusna isen och reagerade inte, hur jag än försökte att få den att visa några livstecken. Först när hunden tog några steg ut på isen reste den på huvudet, tittade till och la ner det under vingen igen sedan.

   Här hittade jag den döende svanen

 

    

Den tittade bara upp, när hunden försökte gå ut på isen.


Först tänkte jag: Nåja, naturen är grym; men man måste låta den ha sin gång. Men sen kände jag, att jag inte skulle klara av att bara låta den ligga och dö där i den iskalla kylan. Jag ringde ”Djurens Ö” och efter diverse diskussioner kom en tjej därifrån och vi hjälptes åt att hämta in den. Hon tog med sig den till sitt garage, där den skulle få återhämta sig. Den var då helt kraftlös, den orkade inte ens hålla upp huvudet själv, vi fick hålla upp det åt den, medan vi bar den till bilen.

  

Svanen fick hjälp att hålla huvudet uppe.

  

Här väntar en varm bil.


Jag bad henne höra av sig senare, för att veta hur det hade gått; men trots påminnande mess, har jag inte hört något. Inte vet jag om det var något bra jag gjorde, förmodligen är det många fåglar och övriga djur som dukar under denna fimbulvinter, utan att jag kan göra något för dem. Men jag klarade inte av att veta att den låg där och led i kylan.

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards