oldmolly

Alla inlägg den 10 april 2010

Av oldmolly - 10 april 2010 18:03

  Anser du att man ska leva efter sin heliga skrift? Hur tolkar du den? ”Som fan tolkar bibeln” kanske?


Här kommer mycket blandat nyhetsplock från förr och nu:


Kvinnor får inte arbeta och flickor får inte gå i skolan om fundamentalistiska talibaner i Afghanistan får bestämma.

Medeltidens korståg var krig som auktoriserade av kyrkan och riktades mot folk som uppfattades som kyrkans fiender och sågs som en pilgrimsfärd beordrat av Gud via Påven.

Självmordsbombare dödar oskyldiga.

Islamistiska extremister hindrar kvinnor i Rinkeby att dansa och roa sig på det sätt som är naturligt för unga människor.

I Malmö hotas judar av muslimska extremister.

Kvinnor stenas till döds enligt Sharialagar.

Hugenotter förföljdes på 1600-talet av katolska kyrkan, bara under Bartolomeinatten dödades

10 000 i Frankrike.

I Södertälje förföljs muslimer av kristna extremister med rötter i Mellanöstern.

Förföljelsen och dödandet av judarna före och under andra världskriget saknar motstycke i historien.

Katolska präster rekommenderas att inte vistas ensamma med småpojkar eftersom de numera bör betraktas som presumtiva pedofiler.


 - - - -




Är då de som representerar religion farliga för mänskligheten? Inte alla, men religionen verkar faktisk kunna framkalla det sämsta inom människan. 5 av 6 människor har någon form av gudstro, så se upp! En religiös övertygelse kan ge anledning att döda och plåga! Man kan ju tro på vad som helst och sen döda alla andra för att de inte tror på samma som jag. Eller?


Jag tror inte på någon Gud. Jag är övertygat om att det inte finns någon högre makt, som styr oss. Det strider mot allt jag har lärt mig. Tro! Smaka på det ordet. Man tror på något – men man vet inte. Man tror! En tro är ingen visshet. Lyssna på Tage Danielsson och Hasse Alfredsson på: http://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo

Hasse tror på Robert Lind i Kramfors. Han har inte sett honom, men han tror att han finns. Underbart! Den är mycket rolig; men faktisk också ganska tankeväckande.


Jag kan inte förstå, att man kan tro på en ”högre makt”, allt vi lärt oss och logiken motsäger ju sådant. Men ok, jag kan möjligen acceptera att många människor behöver detta. Människan mår bra av att kunna skylla livets svåra händelser på någon annan utanför sig själv och för att kunna foga sig och nöja sig med sin lott. Vid sorg, oförrätter och svåra beslut, kan man avsäga sig eget ansvar och överlåta beslut, skuld och påföljd åt något som står utanför självet. Praktiskt, men orationellt.


  


Ska jag köpa eran rätt till tro, så får ni köpa min rätt att inte tro. Det är den absoluta religionsfriheten - befrielse från religion.


Däremot tror (vet) jag att människor har behov av en andlighet. Känslan att man ingår i något större kan man faktisk känna i många olika sammanhang. Jag upplever detta, när jag går ut i naturen, när en människa föds eller dör, men jag vet att det inte är någon högre makt som styr, utan bara livets och naturens gång, som vi till viss del kan påverka, men inte alls så mycket som vi många gånger skulle önska.



Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards