oldmolly

Alla inlägg den 25 april 2010

Av oldmolly - 25 april 2010 19:55

  Var på TSM-träning (Team Stockholm Marathon) under dagen.


Med drygt en månad kvar till Stockholm Marathon har söndagarnas löppass blivit långa, så många av löparna är rejält slitna, när de kommer tillbaka till Stockholm Stadion. Själv tänker jag inte springa maran i år (för första gången på flera år), eftersom jag har trassel med ett knä. Jag får nöja mig med att vara sjukvårdare, vilket faktisk ska bli jättekul. Det har jag sett fram emot länge, även om jag naturligtvis hellre skulle springa själv.


Idag sprang jag ”bara” en mil, men jag hade ändå några löpare med mig tillbaka till Stadion. Av samma anledning var jag tillbaka före de flesta och fick därför hand om nycklarna till omklädningsrummen.


  

Här sitter jag och njuter av solen på ”stå-plats-läktaren”, medan jag väntar in resten av grupperna. Man behövde inte frysa idag.


  

Här stretchar några av löparna efter träningen.


  

Och här kommer belöningen: Ett tallbarrsdoftande varmt dopp i mitt privata home-spa.


Sen väntar nattjobb.


http://fototriss.blogspot.com/

Av oldmolly - 25 april 2010 08:23

    

Det största, till storleken i alla fall, vårtecknet i Vallentuna har anlänt från sitt vinterviste, nämligen den fina DC-3:an. Världens säkraste flygplan.


Man hör den på långt håll, men inte ett ljud som de vanliga flygplanden som går ner och upp på Arlanda. DC-3:ans ljud är alldeles speciellt, ett dovt mullrande motorljud från ett propellerplan.


Först undrade jag vad det var för konstigt motorljud som var så kraftigt; men sen kom jag på det. Jag hade ju, på förmiddagen då vi passerade flygfältet vid Väsbyvägen, sagt till”lilla gubben”: ”Undrar när DC-3:an kommer?” Nu ar den alltså på ingående.


 Jag kastade mig på kameran och fumlade på teleobjektivet. Som tur var tog DC-3:an två ärevarv innan den gick in för landning, så jag hann fumla färdigt och springa ut på altanen. DC 3 9Q-CUK heter egentligen Congo Queen och är byggd 1945. Hon ägs av Åke Jansson. Åke valde ut detta plan på uppdrag av sin arbetsgivare Kalicak Constructions, St. Louis, Missouri. Planet registrerades den 8 juli 1977. Åke flög planet från St. Louis via Oshkosh, Goose Bay, Narssarssuaq, Bergen och Arlanda till Vallentuna. Efter en tid i Sverige flögs det därefter till Afrika. 1979 övergick planet till Åkes ägo (Transports Aériens Zaïrois) med registrering 9Q-CUK. Den 20 oktober 1991 kom planet åter till Vallentuna på grund av oroligheter i Zaïre. 1999 fick planet registreringen ES-AKE och anlände som sådan till Vallentuna den 1 juli. Våren 2007 återfick planet registreringen 9Q-CUK och anlände som sådan till Vallentuna den 30 april. I maj 2009 fick flygplanet namnet "Congo Queen".

  

Av oldmolly - 25 april 2010 08:23

    

Det största, till storleken i alla fall, vårtecknet i Vallentuna har anlänt från sitt vinterviste, nämligen den fina DC-3:an. Världens säkraste flygplan.


Man hör den på långt håll, men inte ett ljud som de vanliga flygplanden som går ner och upp på Arlanda. DC-3:ans ljud är alldeles speciellt, ett dovt mullrande motorljud från ett propellerplan.


Först undrade jag vad det var för konstigt motorljud som var så kraftigt; men sen kom jag på det. Jag hade ju, på förmiddagen då vi passerade flygfältet vid Väsbyvägen, sagt till”lilla gubben”: ”Undrar när DC-3:an kommer?” Nu ar den alltså på ingående.


 Jag kastade mig på kameran och fumlade på teleobjektivet. Som tur var tog DC-3:an två ärevarv innan den gick in för landning, så jag hann fumla färdigt och springa ut på altanen. DC 3 9Q-CUK heter egentligen Congo Queen och är byggd 1945. Hon ägs av Åke Jansson. Åke valde ut detta plan på uppdrag av sin arbetsgivare Kalicak Constructions, St. Louis, Missouri. Planet registrerades den 8 juli 1977. Åke flög planet från St. Louis via Oshkosh, Goose Bay, Narssarssuaq, Bergen och Arlanda till Vallentuna. Efter en tid i Sverige flögs det därefter till Afrika. 1979 övergick planet till Åkes ägo (Transports Aériens Zaïrois) med registrering 9Q-CUK. Den 20 oktober 1991 kom planet åter till Vallentuna på grund av oroligheter i Zaïre. 1999 fick planet registreringen ES-AKE och anlände som sådan till Vallentuna den 1 juli. Våren 2007 återfick planet registreringen 9Q-CUK och anlände som sådan till Vallentuna den 30 april. I maj 2009 fick flygplanet namnet "Congo Queen".

  

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards