oldmolly

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Jag är rädd för att dö!

Av oldmolly - 26 april 2010 20:23

  Nu tänker jag ta upp ett känsligt ämne – nämligen döden. Anledningen är, att jag så ofta kommer i kontakt med döden och det väcker en massa tankar inom mig, som förmodligen inte väcks hos de som inte konfronteras med den dagligen. Först när människan drabbas själv – inför hotet om sin egen förestående död eller möjligen någon nära anhörigs, väcks tankarna. I döden är vi trots allt alla ensamma, ingen följer med dit man går. Och vi kan inte förställa oss. Vi bestämmer att vi ska vara si eller så; men när vi kommer dit, när döden är nära inom överskådlig tid, så är det något annat som styr. Vad? Tja, kanske personlighet och livserfarenhet. Men jag tror inte att man är en bättre människa, för att man inte är rädd för döden. Snarare tvärtom. De flesta, som inte har döden nära förestående, säger att de inte är rädda för att dö. Det är lätt att säga, när döden just då är så långt borta. Den är då bara ett fiktivt begrepp, inte ett faktum.


  


Faktum är, anser jag, att alla är rädda för döden. Det är helt enkelt naturens överlevnadstrategi. Om vi inte skulle vara rädda, skulle vi göra idiotiska saker, som att köra i 250km/h utan bilbälte mot trafiken, gå ut i gatan rakt framför bilarna eller simma ut i strömt, iskallt vatten ner för Niagara. Men vi sätter på oss bilbältet, vi tittar innan vi går över gatan, vi sätter på flytvästen och unvikar allt som verkar livsfarligt. Vi vill leva helt enkelt. Släng en självmordsbenägen person i vattnet och hon simmar. Vi har alla en drift att hålla oss vid liv och ett medfött motstånd mot att dö.


Nu finns det ju i och för sig vissa som kör 250km/h. En läkare på mitt jobb kallar dem för Organ-donatorer.

 
 
Mita

Mita

27 april 2010 14:06

Ja du, döden är inget angenämt samtalsämne för mig ialla fall, jag är skvetträdd för att dö, vill inte lämna detta jordeliv för allt i världen!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

27 april 2010 16:00

Hej!
Vad kul att du gillade mina macrobilder. Objektivet som bilderna är fotade med är ett Sigma EX 50/2,8 DG, det kostade 3 345 kr, men då köpte jag det som paket tillsammans med ett UV-filter och en microfiberduk. Utan detta filter och duk så kostar det 3 199 kr, och det är köpt hos Cyberphoto. Jag har ett macroobjektiv till, ett Nikon 105 mm, men kommer inte riktigt överens med det. Därför köpte jag detta, och jag är supernöjd.
Ha de gott!
/Maria

http://minaordminabilder.wordpress.com

 
skånepågen

skånepågen

27 april 2010 17:31

Här tar du upp en fråga med flera svar.
Jag tror att alla vill leva som är friska och klara i knoppen.
Rädd för att dö? Det finns dock människor som tror att detta jordelivet är bara en början på något ännu bättre. Folk inom t ex pingströrelsen säger att de kommer hem, när den dagen kommer.
Ja, tron gör hälften.

http://aake.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

27 april 2010 18:18

Döden ja den har ju följt en på jobbet i alla år,inte alltför vacker ibland. Att inte vara rädd är inte sunt, lite självbevarelsedrift är inte dumt det heller;-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Marianne/stadsbon

Marianne/stadsbon

28 april 2010 06:01

Man kan vara mer eller mindre rädd. Och man kan mer eller mindre låta rädslan för döden ta plats i livet. Sorgligt, minst lika sorgligt som Dina "organ-donatorer", är att några av oss låter rädslan bli större än glädjen livet.

http://mariannefricke.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

28 april 2010 08:40

Jo, jag förstår. Det gäller, som i allt, att se glaset som halvfullt och njuta av det.
Att se döden som orsak att verkligen ta livet till vara låter utmärkt. Jag tror Du kan. Jag gör så gott jag kan. Jag önskar att vi alla kunde för - som bekant - tvingas vi alla att förhålla oss till det faktum att vi ska dö.
- Döden döden, sa Astrid Lindgren och hennes syster varje morgon till varandra. Så hade de klarat av det samtalsämnet och gick vidare till nästa. Också det ett sätt. ;-)

http://mariannefricke.blogspot.com

 
Ingen bild

Gabriella

20 maj 2010 23:49

Ja, man kan vända det mesta till något possitivt, som läkaren tex.

Jag tror att det finns människor, som har varit dödssjuka länge,inte är rädda för döden. Iallafall har jag i mitt arbete med människor stött på såna personer som påstår, att genom lång sjukdom och vetskapen om att det ej finns någon återvändå, aksepterat sitt öde. Det betyder ju inte att man går orädd in i döden för det.

Sen finns det gamla människor som inget hellre vill än att få dö, dem känner helt enkelt att dem levt färdigt och säger sig vara nöjda med det de fått uppleva. Jag tror faktiskt att man kan känna så.
Men vad är skillnaden mellan att verkligen känna att man gjort sitt och depression?
Jag vet hur depressioner yttrar sig. Och jag vet när en gamling är deprimerad. Depressioner kan yttra sig på olika sätt, längder och utlösas av olika situationer, allt från yttre faktorer till sjukdom.
Man kan villja dö för att man har outhärdiga smärtor, för att man är förlamad i hela kroppen - ett paket,för att man sitter i en rullstol och därigenom tycker att man inte har ett liv längre värt att leva, och för att man är så skröplig att man inte ens kan tvätta sig själv, gå på toan själv eller äta själv. Känns förnedrande. Tänk dig att inte kunna äta när du själv vill eller måste äta sånt du inte vill ha, när du inte kan komunisera längre. Där spelar psyket en stor roll och depression är inte alls ovanligt.

Men en människa som verkar se nöjd ut, gärna berättar om hur det varit och hur roligt han eller hon haft det i sitt liv,som har fått gjort allt och känner sig nöjd med vad den åstakommit, kan faktiskt mena det han eller hon säger. Men det är alltid svårt att krypa in i huvudet på en annan människa och se eller känna vad de egentligen tänker. Det får helt enkelt våran erfarenhet avgöra.

Sen har vi dem som åker över gränserna till och med, dvs till andra länder bara för att få dö. Vill dem verkligen dö eller är det tal om depression. Man behöver ju inte vara deprimerad bara för att man vill dö, eller? Jag tror att man vet när man gjort sitt, bara inte på att alla få känna så. Och jag tror inte på dödshjälp, utan tror att det finns en mening med allt här på jorden, även lidandet.

Självmord? hm, ja dem som lyckats är duktiga eller verkligen ville dö. För en sak är säker, kroppen är segare än man tror, dvs det är inte så lätt att ta kål på sig själv!
Iallafall inte då det inte var din tid ännu att gå vidare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards