oldmolly

Alla inlägg den 16 maj 2010

Av oldmolly - 16 maj 2010 15:30

Mod är en personlig egenskap. Mod är att vara rädd men övervinna rädslan.

Fysiskt mod är förmågan att övervinna smärta och kroppsliga plågor, medan moraliskt mod är förmågan att övervinna risker för anseende och prestige. En modig person handlar i överensstämmelse med sina övertygelser och önskningar, även vid risk för represalier.


I morse när jag var ute på dagens motionsrunda, upptäckte jag att någon hade sparkat ner raden med röda tulpaner, som kommunen planterat längs Täbyvägen vid Bällsta Station. Modigt eller hur? Tänk vad mycket mod det måste krävas för att våga sig på en stor stark tulpan. Tänk om den slår tillbaka.

 


Först blev jag bara förbannat; sedan ledsen. Sen tänkte jag: ”Stackars tulpaner. Vad har de gjort för ont? Vem var så stor och stark att de orkade och vågade sig på dem?”


Då jag tog samma väg hem, tyckte jag att de bara låg där till ingen nytta och tog upp dem och med hem. På det viset kom de i alla fall till någon nytta - mer än att bara väcka någons helt ogrundade aggressivitet.


  


Gå även in på youtube och kolla på Hasse och Tages uppfattning av mod framförd av bl.a Monika Zetterlund och Lena Nyman. Den är så bra! Både text och musik.

http://www.youtube.com/watch?v=XPPIu3etNOk



Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards