oldmolly

Alla inlägg den 23 maj 2010

Av oldmolly - 23 maj 2010 16:22

  Vår och sommar - visst är det en underbar tid?

  

Vivor, vitsippor och backsippa tillhör mina tidiga gäster trädgården

 

För ett par veckor sedan började första gröna knopparna brista på träden, sen kom ”musöronen” och nu är det mesta grönt. Det går så fort, det bara exploderar, man hinner knappt med. Men njuter det gör man i fulla drag.


  

Jag trodde min robinia fallit offer för den kalla vinter, men icke... Små gröna skott kommer invid stammen.


Några av älsklingarna har fått stryk under den gångna hemska vintern, men konstigt nog inte så många av de som lär vara Zon 1-växter. Här gäller det att han tålamod. De som man tror gått hädan, kan plötslig skjuta nya gröna skott. Ofta, just när man bestämt sig för att slutligen dödförklara växten och kommer med spaden för att ta bort den, så upptäcker man ett litet grönt skott. Så glad man blir då!


Att jobba i trädgården tillhör livets njutningar. ”Jobba” förresten – kan man kalla det för jobba, när man egentligen mest njuter?


De senaste dagarna, ja veckorna har varit soliga och varma, det tackar vi för. Och så idag kom några härliga åskskurar med rejält med nederbörd. Precis vad en trädgårdsfanatiker som jag vill ha. Bara solsken är inte bra och bara regn är inte heller bra, en lagom cocktail ska det vara - Shaken, but not sturbd!


Jag skördade just de första rädisorna och salladen i växthuset. Tomaterna har nu satt fart därinne och i år tänkte jag även försöka med melon.


  

Den kaukasiska förgätmigejen är så skir och söt.


Nu har vi hunnit fram till sista delen av maj, vår övergår i försommar. Ljusgrönt blir snart mörkgrönt och de traditionella vårblommorna har blommat över. Vivor och sippor tar plats mellan tulpaner och förgätmigej. Syrenen och körsbären tillsammans med äppelträd och plommonträd tar över för att snart avlöses av pioner, riddarsporrar och klematis. Hu-je-da-mej va det växer.


  

Det var en milstolpe, när jag fick fylla vatten i dammen för första gången. Nu återstår en del finputs.


Dammen som jag började gräva förra året har blivit fylld med vatten. Nu väntar inkoppling av pump, stenbygge i bäcken och slutfinishen runt kanten, så den ser ”naturlig” ut. Senare ska jag fundera ut vilka växter som ska sättas runt ytterkanten. Min kreativa ådra pulserar.


  


Det roliga är att fundera, att inte ha bråttom, det får ta den tid det tar. I en trädgård blir man aldrig färdig.






Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards