oldmolly

Alla inlägg under augusti 2010

Av oldmolly - 31 augusti 2010 20:34

  Människan vill bli lurad; men hur dum får man egentligen vara?

 

För ett par veckor sedan (11/8) sprang jag ett litet motionslopp, I Form-loppet hette det. Här fanns mycket dyra priser; jag vann ett paket med tre olika sorters ansiktskrämer. Efteråt fick jag höra att produkterna betingar ett värde av ca. 800:-


  

Enligt tillverkaren kommer jmin hy att bli ybgre med dessa i ansiktet. Är de då olämliga att använda för en nyfödd? Skulle den lilla i så fall återgå till fosterstadiet?


Är det klokt det? 800 Kronor! För lite smet till ansiktet! Vad motiverar det priset? Enligt bruksanvisningen är det rena mirakelmedicinen – gör underverk med ditt ansikte. Fabrikanten rabblar, på en liten vidlagd papperslapp, superlativer i en jämn ström, utan att på något vis ge en vetenskaplig förklaring till underverket, som kommer att ske, om man använder deras produkt. ”Ny formula med unika egenskaper. Jo, man tackar. Har ni möjligen hört det förut?


Jag brukar smörja in ansiktet efter att jag tvättat mig. Inte för att bli vacker, utan för att jag har så torr hy, att det annars känns som huden ska spricka. Någon kräm till överkomligt pris, så där mellan 20 – 50 kronor från apoteket eller dylikt, duger bra till detta ändamål. Jag har inga förhoppningar att det på något vis skulle ändra mitt utseende, jag vill bara må gott. Skulle aldrig falla mig in att köpa en omotiverad dyr kräm; så lättlurad är jag inte.


Sedan jag vann dessa dyra krämer, har jag använt de krämer stadigt, inte för att bli vacker, utan för att de är gratis och duger till att stilla min hudtorrhet. Föga förvånande har mitt utseende inte ändrats ett enda dugg, om det nu var någon som trodde det. Inte trodde jag det i alla fall. Jag tror inte ens en eventuell placebo-effekt skulle ändra på detta faktum.


Det förvånar mig att det finns människor, som utan att blinka, betalar en förmögenhet för att bli lurade. Människan köper hopp för dyra pengar och tillverkarna tjänar på människans godtrogenhet. Vem är smart och vem är dum?

Av oldmolly - 27 augusti 2010 09:23

  Kolla vad jag har fullt av i mitt växthus.


    

Bred en mörk brödskiva ordentligt med smör, inget knussel här. Skiva sedan en tomat och lägg på. Salta och peppra efter smak. Mmmmmmmm!


Går inte att jämföra med de tomater man köper i affärena, de smakar ju ungefär som att räcka ut tungan genom ett öppet fönster.


Vill ni se en trevlig blogg - gå in på: http://sunnanvind.blogspot.com/


  

Här handlar det om inredning m.m Mycket vacker design att titta på

Av oldmolly - 26 augusti 2010 19:21

      

I helgen var jag på Gotland, inte bara för att turista. Främst var det för att gifta bort en av mina vackra döttrar.


  

 Vigseln ägde rum i St Maria, Visby Domkyrka, så det var mäkta pampigt. Som överraskning åt gästerna fick alla åka en rundtur i Visby med det lilla sightseeing-tåget (som egentligen är en bil).


  

Solen sken, inte ett öga var torrt, brudparet var förtjusande, alla var glada, maten var god och festen efter var sååååå trevlig. Kan det bli bättre?


  

Av oldmolly - 20 augusti 2010 09:17

  Just nu är vädret ömsom sol ömsom vatten. Inte bara retoriskt, utan på riktigt. 

Därförvill jag ge alla en sol  - eller en blomma som ser ut som en sol i alla fall.


  





Varsågod!

Av oldmolly - 16 augusti 2010 19:12

  I helgen var jag i Helsingfors, dels för att heja på en bekant, dels för att fotografera och skriva om Helsingfors Marathon.


Därtill jobbade jag i Stockholm Marathons monter på nummerlappsutdelningen. Jag delade ut inbjudan till nästa års lopp i Stockholm – på finska. Mittemot vår monter stod en representant för Rom Marathon. Järnspikar vilka sammetsögon! Synd att man inte är betydligt yngre.


  

Kolla vilket lammkött!


Min bekant, David, som sprang loppet hade fått bryta på årets mara i Stockholm p.g.a magsjuka. Nu ville han revanschera sig.


  

Så här pigg var han efter halva loppet (21km)


Det gick bra, han kom i mål. Om än något långsammare än han tänkt; men det var väldigt varmt och hög luftfuktighet (samma dag som midnattsloppet, då två löpare dog), så han var nog ganska nöjd ändå.


  

Och så här trött var han, när han kom i mål (42,2km)


  

Lite stretch hjälpte till att få ordning på trötta muskler

 

  

Och efteråt sken han som en varm augustisol.



Av oldmolly - 12 augusti 2010 08:06

  När jag var i tjugoårsåldern, höll jag mycket på med skytte. Jag var en hejare på löpande älg och jag vann till och med ett klubbmästerskap i skeet (hagel). Då var jag oftast enda tjejen i klubben som tävlade, så det var enbart manligt motstånd. Numera finns det många kvinnor, som håller på med jakt och skytte.


Ibland deltog jag i jaktstigar, en kombination av hagelskytte och frågetävling (diverse jakt- och skyttefrågor). Då brukade jag klå Ylva Jansson. Ylva har t.o.m varit med i OS - i grenen skeet. Hon var otroligt duktig, så hon spöade mig lätt i den grenen; men på jaktstigarna brukade hon få spö av mig.


Jag höll även på med svartkrutsrevolver-skytte. Man skjuter med en mynningsladdad revolver, som har sina rötter i gamla USA – från Frihetskriget på 1860-talet. Det small och röken låg tät. Kul var det och skitig blev man!


Här i veckan fick jag återuppleva gamla minnen. Min kompis Kjell tog mig med till en liten klubb i Roslagen och jag fick vädra mina gamla färdigheter i grenen svartkrutsrevolver- och gevärsskytte.


  

 Röken ligger tät, när man skjuter med svartkrut


En kille hade med sig en liten bygelrepeterad bössa (Winchester tror jag att det var) kaliber 22, som vi andra fick prova. Jag hade egentligen inte tänkt pröva den; men när han direkt frågade mig om jag ville pröva, så där på ett litet ”du som är en liten svag kvinna och inte kan ett dugg om skytte-vis”kunde jag inte hålla mig.


Jag spöade alla. Härlig känsla! Tio skott med en otrolig fin träffbild och med ett vapen som jag aldrig skjutet med tidigare, och med ett ganska hårt avtryck. Kolla själv, flera träffar sitter ”hål i hål”. Därför ser det ut som det färre träffar än tio; men kolla ordentligt.


  



  

Kolla träffbilden

Av oldmolly - 8 augusti 2010 16:53


För sjunde året i rad var min dotter blomsterflicka på DN-Galan.


  

 Min duktiga flicka jobbar


Det började 2004, då hon var en av funktionärena under fackelstafetten i samband med OS I Athén. Fackelstafetten (den rad av löpare som för OS-elden framåt tills den slutligen tänds på Olympiastadion i det landet som arragerar OS) gick ju då genom stora delar av världen, bl a Stockholm. Dottern var då den som på Hotell Malmen skulle hjälpa deltagarna till rätta, när de behövde gå och rasta en stund. 


Själv sprang jag som ledasagare till någon höjdare, som sponsrade jippot. För att få springa med facklan, var man tvungen att antingen vara en känd idrottare, en rik krösus, som kunde sponsra med mycket pengar eller ha hög kändisfaktor. Hur som helst var det en snäll kille som jag ledsagade då, så jag fick också springa med facklan. Det var häftigt – att få springa med OS-elden. Det är sådana stunder man ska minnas, när man blir gammal och orkeslös.   Alice Cooper var på DN-Galan han också

Tillbaka till dottern:

DN-Galans chef, Raine Söderberg, fick då ögonen på henne och frågade henne om hon kunde tänka sig att vara blomsterflicka på DN-Galan. Och sedan dess sitter jag, den stolta mamman, där på läktaren och har dubbelt nöje av att titta, dels på idrotten, dels på dottern. Kom inte och säg att man inte kan leva genom sina barn ;-).


  

Fick även några bilder på duellen mellan Bolt och Gay, där Gay avgår med segern

Av oldmolly - 5 augusti 2010 16:30

    

Det är så härligt att rida, särskild skönt är det, när jag slipper sadel och allt annat. Jag rider helst au naturél. Här kommer många att säga: Men man måste ha hjälm. Tja förmodligen borde man det, men det är mitt liv och mitt huvud. Jag gör som jag vill, så lover jag att låta er göra som ni vill.

   

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards