oldmolly

Alla inlägg den 23 september 2010

Av oldmolly - 23 september 2010 12:55

  Det är dags att skörda. Dels det jag förväntar mig finna, som t ex skärbönor, ärtor, rödbetor, tomater och morötter. Dels det jag inte förväntar mig, som exempelvis en och annan potatis. Jag hade bestämt mig för att inte sätta några i år; men trots ihärdigt grävande av grönsakslandet, fanns tydligen några kvar. Så då fick jag dem på köpet.


  

Två av mina mogna fikon


Vad som förvånar och gläder mig ännu mera, är att en av mina fikonplantor har gett mogna frukter. Visserligen har plantorna satt frukter tidigare, men de har aldrig hunnit mogna före höstens frost och därmed gått förlorad.


Har ni smakat fikon som mognat på plantan? Alltså inte sådana som man köper i affären. Det går inte att jämföra smaken. Har man smakat egenodlade, så så vill man inte ha de man köper här i Sverige, de smakar inte mycket.


Mina fikonplantor, f.n 3 stycken, har överlevt utomhus i flera år nu. Det är ganska förvånande, eftersom fikon egentligen är en subtropisk växt, som jag har sett växa bl.a i Portugal. Ursprunget till mina plantor härstammar från en liten krukväxt, som jag köpte 2002 på Bornholm. Att de överlevde den gångna kalla vintern här i Stockholmstrakten, anser jag som ett mindre under.

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards