oldmolly

Direktlänk till inlägg 24 november 2010

Jag ser rött

Av oldmolly - 24 november 2010 12:47

       

Här i centrum håller de på att bygga bort det som vi kallar ”Röda Korset”. Namnet syftar inte på någon hjälporganisation, utan på att det nästan alltid är rött, när man ska över korsningen.   

Trafiklyset, som reglerar bilarnas framfart i korsningen, där en massa vägar ska in och ur och genom just här, är illa beryktad. Stannar man här, vilket man oftast gör, så får man bereda sig på en lång väntan. Man kan lyssna på radion eller läsa tidningen, eller varför inte ägna sig åt att studera medtrafikanterna. Alltid är det någon som sitter och petar näsan helt omedveten om att han/hon är iakttagen.   

Samtidigt ska det byggas ett nytt bibliotek (bl.a.), så hela centrum är en enda arbetsplats


När det då äntligen slår om till grönt, så kan man slå sig i baken på, att då kommer tåget. Roslagsbanans spår hjälper till att bryta trafikrytmen. Sen terminens början har vi fått dubbelt så många tåg under dagtid. Halleluja! Nu fyra tåg i timmen åt båda hållen mot tidigare 2 tåg. Jättebra – om man ska med tåget. Om man däremot ska över ”Röda Korset”, så får man beväpna sig med ytterligare lite mera tålamod.

  


  

  Och titta här! När jag står i busken och fotograferar kommer en ”liten gubbe” och pinkar mitt framför kameran.


Men nu ska som sagt våra vedermödor snart gå mot sitt slut; dock prövas vårt tålamod till sitt yttersta fram tills det blir klart. Trafiken har, i och med vägarbetet, nu ännu svårare att ta sig fram. Ska man gå över korsningen, får man numera gå en skaplig långpromenad för att via centrum ta sig över på andra sidan av korsningen - ungefär en halv kilometer extra. Vi tackar för att kommunen ser till att vi håller efter konditionen.

 
 
skånepågen

skånepågen

24 november 2010 20:48

Första gången jag kom till Vallentuna var 1962. Arbetade på företaget till höger på första bilden i 10 år. För mig härliga bilder.
Det korset har det pratats om sedan just 1960 talet. Då sa man att tåget var problemet för att kunna göra något åt korsningen.
Ska man lägga vägen under tåget ?

http://aake.bloggagratis.se

oldmolly

25 november 2010 18:01

Ja, det ska bli en form av rondell, som går under en tågbro/viadukt. Sen ska det även bli en bil-viadukt, så att man kan gå mellan kyrkan och centrum, utan att behöva ge sig ut i trafiken.
"Trafikplatsen kommer att bestå av en rondell som är överbyggd av dubbla järnvägsspår. Det blir en planskild korsning som både förbättrar trafiksäkerheten och medger tätare turer för tågen. För bilister, cyklister och fotgängare blir det lätt och smidigt att ta sig under järnvägen, och in till Vallentuna centrum.
- För Vallentunas utveckling är det absolut nödvändigt att få till en trafiklösning som är hållbar för både kollektivtrafiken och biltrafiken, säger Örjan Lid, kommunalråd i Vallentuna kommun."



I samband med bygget av en ny trafikplats kommer vägen mot Upplands Väsby att däckas över i form av en sociodukt. En sociodukt kan beskrivas som en hundra meter bred bro som består av gröna ytor och annan växtlighet. Den återskapar kontakten mellan centrum, kyrkan och omgivningarna.

"Trafikplatsen kommer att bestå av en rondell som är överbyggd av dubbla järnvägsspår. Det blir en planskild korsning som både förbättrar trafiksäkerheten och medger tätare turer för tågen. För bilister, cyklister och fotgängare blir det lätt och smidigt att ta sig under järnvägen, och in till Vallentuna centrum.
- För Vallentunas utveckling är det absolut nödvändigt att få till en trafiklösning som är hållbar för både kollektivtrafiken och biltrafiken, säger Örjan Lid, kommunalråd i Vallentuna kommun.
I samband med bygget av en ny trafikplats kommer vägen mot Upplands Väsby att däckas över i form av en sociodukt. En sociodukt kan beskrivas som en hundra meter bred bro som består av gröna ytor och annan växtlighet. Den återskapar kontakten mellan centrum, kyrkan och omgivningarna."
Gå in och titta på:

http://videos.wittysparks.com/id/643746874

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

24 november 2010 22:28

Ja så går det när många envisas med att knô ihop sig på en fläck;-)) Trafikproblem alltså.
Tänk om den lille pinkegubben vänt sig om och fått se dig med kameran, vad hade HAN trott då;-)
Vacker bild på flammande himmel i förra inlägget.
Himlar är jag svag för, nu måste jag sluta plåta dem var och varannan kväll!

http://barasaras.bloggplatsen.se

oldmolly

25 november 2010 17:47

Jag har också lite pippi på solnedgångar o dyl., det är vi nog inte nesamma om. Vi kanska ska bilda en förening - "Vackra himmelklubben" - det låter väl fint :-)

 
Monica

Monica

25 november 2010 18:31

GRATTIS på rätt dag då hihi

http://ingemix.bloggplatsen.se

oldmolly

26 november 2010 15:36

Tack så mycket! Nu är det alldeles rätt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards