oldmolly

Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Det är noga med vikten

Av oldmolly - 6 januari 2011 20:37

       

Idag har vi ägnat dagen åt att hitta bra kläder och provpacka. Ryggsäcken, som bärarna ska bära får inte väga mer än 15 kilo. För min del vägde allt, inklusive det vi ska ha med till Zanzibar just 15 kilo. En del av de kläder jag ska ha på mig på berget, tänker jag ge bort till bärarna, så det blir mindre i väskan senare.


Se ett trevligt klipp från Kili:

http://www.youtube.com/watch?v=Qo6uFr1Mboc&feature=related


Här kommer det mindre trevliga:


Diverse elände man kan råka ut för:


Vi har vaccinerat oss mot Hepatit och jag har dessutom tagit en ”sup” med Ducoral mot kolera och annat magelände. Därtill har jag en vaccination mot Gula Febern sen 2002, den gäller än; men lär inte behövas numera. Naturligtvis kommer vi att ta Malaria-tabletter.


När man läser om Tanzania, står det att landets invånare är glada, vänliga och hjälpsamma.


Lite längre ner i informationen läser man att man inte bör gå ut, när det är mörkt eller om man är ensam kvinna. Man ska inte ha smycken på sig och inte bära pengar, så man blir ett lätt byte för ficktjuvar eller rånare. Man bör därtill låsa sina resväskor med hänglås, eftersom det kan försvinna prylar därifrån vid hanteringen av väskorna på flygplatsen. Man ska inte ha passet på sig, utan låsa in det i en safe-box och ta en kopia av det, så man kan ha kopian på sig.


Låter inte lika vänligt eller hur? Men det är klart, det finns förstås ”skitstövlar” överallt. även här i Sverige.

   

Vi hann även med att hämta dottern och hennes sambo på Arlanda. De kom hem från sin semester i Thailand. Sedan skjutsade vi dem ända hem i sina tunna kläder.

 
 
Sinna

Sinna

6 januari 2011 21:29

Vilken OTROLIGT HÄFTIG resa ni ska göra!! Hoppas verkligen att du gör ett "reserepotage" och delar med dig av dina uppleveelser här ;-)
Ja skitstövlar finns det överallt så det är ju inget nytt ;-)
Hoppas att ni får en KANONBRA resa!!
Kram Sinna

http://sinnasidan.blogspot.com

 
junitjej

junitjej

7 januari 2011 17:25

Vilken resa du kommer att vara med om!
Allt kommer nog inte vara fantastiskt med tanke på sjukdomar och liknande. Men det blir ett minne för livet!

http://junitjejen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards