oldmolly

Alla inlägg den 7 januari 2011

Av oldmolly - 7 januari 2011 16:38

  

  

Ett annat litet delikat problem, när man går upp på Kilimanjaro, är toalettbestyren. Man ska nog lämna alla tendenser till pryddhet hemma. Här finns inget WC och inget trevligt litet dass med hjärta på dörren.


Enligt vad jag förstår kommer bärarna, att ha med sig en hink (mums, så trevligt att bära på) och någon form av skynke som kan riggas upp vid lägret, där vi stannar vid på natten. Där kan man ”gå undan”, när man behöver. Det vill till att man behöver under timmarna mellan kväll och morgon, annars får man kliva av leden och gå bakom en buske. Tyvärr tar träd och buskar slut någonstan kring 3000 m ö h. Å andra sidan måste man ha pannlampa under natten, det finns absolut inget ljus i den mörka afrikanska natten däruppe.


Jag har för säkerhets skuld packat ner en rulle toapapper.


Om toalettbestyr se: http://www.youtube.com/watch?v=0e82CYHVyV8&feature=related






Av oldmolly - 7 januari 2011 09:17

  Först vill jag säga: Jag har absolut respekt för de människor som värnar om djur och jag tar mycket illa vid mig av att se djur lida. Och jag har för länge sedan slutat att använda päls eller kläder med pälskant och dylikt.


Men...

     hur klokt är det att släppa ut 600 minkar till snö och kyla? Jag hörde på nyheterna i morse att djurrättsaktivister har gjort detta i södra Sverige under natten.

  

Minkar trivs vid och i vatten och lever på kräftor, grodor, fisk och vattenanknutna fåglar; det lär inte vara lätt för minkarna, att hitta eget revir, tillräckligt med föda för den enskilda individen och ett ställe att vila på under denna vinter. Djuren har dessutom kraftig konkurrens av rödräven, som lever på ungefär samma föda. Med tanke på att dessa djur har växt upp i fångenskap och aldrig lärt sig att jaga, är deras förmåga att kunna överleva under denna finbulvinter förmodligen mycket ringa.


I djurskyddslagens står, att alla djur ska skyddas mot onödigt lidande, men att svälta ihjäl är väl inte så lidelsebefriad. Sen kan man ju säga, att det går på ett ut, djuren kommer ju ändå att dö – naturligt eller med människans ”hjälp”. Men någon välgärning är det väl knappast att släppa ut dem.


Bättre än så kan ni, ni som ändå lägger ner en massa tid och pengar för att hjälpa djuren.


Förresten - vem vill ha en minkpäls? Inte jag!.





Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards