oldmolly

Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Hemma igen!

Av oldmolly - 30 januari 2011 10:53

Kom hem i fredags, på förmiddagen, lite fattigare vad det gäller pengar; men mycket rik på upplevelser.

   

Vi landade på Kilimanjaro flygplats sent på kvällen d. 13/1 och sov över på ett hotell i Moshi.


 Mot toppen Dag 1


   

Morgonen därpå kom guiden och hämtade oss och vi åkte bil till Machame Gate. Här släpps bara de in som har behörighet: Bärare, kockar, guider, guide-assistenter. Och så vi turister, som alla bär på en dröm – drömmen om att nå toppen.


Bärarna gör sig klara att bära sina bördor, sin och större delen av vår packning och för det mesta bärs allt på huvudet.   

Första etappen går genom regnskogen, vi är pigga i benen och sugna på att komma framåt.


  

Guiden manar: Pole, pole (ungefär: Ta det lugnt). Man måste gå sakta berättar vår guide Elly, för att ge kroppen en chans till bästa möjliga acklimatisering till höjden. Vi startar på ca. 1500m ö h och ska denna dag gå till 3000m ö h.


Elly manar oss även att dricka mycket, vilket vi som lydiga turister gör – i början. I de goda råd jag har hittat, när jag ”googlat” står att man bör dricka 4-5 liter/dgn. Jag har aldrig varit den som druckit mycket, jag brukar dricka när jag är törstig, that´s it. Inte ens när jag har sprungit marathonlopp, har jag druckit några stora mängder och jag har mått bra då. I enbart vätska från flaska, alltså vatten drack jag inte mer ca. 4 liter på hela veckan uppe på berget. Sen drack vi ju en stor mugg med the både morgon och kväll – och ibland även däremellan, det är ju också vätska, om än lite vätskedrivande i sig. Därtill finns ju en hel del vätska i den tunna, goda morgongröten och i soppan, som serverades som förrätt varje kväll. Även annan mat och frukt innehåller naturligtvis en del vätska.


De två första dygnen gjorde jag som jag blev tillsagt och drack massor med vatten, men fick sedan gå upp tre (3) gånger varje natt för att i mörkret leta upp en skyddande buske. Det gick väl an första natten, då temperaturen fortfarande höll sig över nollstrecket. Men sen, när man knappt fick upp blixtlåset i tältduken p.g.a att det frusit igen, var det mindre roligt att krångla sig ut ur sovsäckens värme. Nåja, så varmt var det förresten inte. Det var på gränsen, att man frös varje natt, trots att man hade massor med kläder på sig. Efter två nätter med ständig kissnödighet, drack jag bara det som min kropp bad om och mådde alldeles utmärkt av det.

      

Köket


Servicen var fantastisk. Kocken lagade mat i ett tält, med endast sitthöjd och på en (1) gaslåga. Det var gröt, smörgås och omelett eller något liknade till frukost. Till lunch gjorde han ett litet paket med juice, frukt och t.ex pannkakor m.m Kvällsmaten bestod samtliga dagar av tre rätter: Soppa, varmrätt och efterrätt, oftast frukt. Soppan (inte pulversoppa), ny sort varje kväll, var delikat. Dessutom lagade han mat till hela resten av ”personalen” också. Och det var fantastiskt gott.

   

 Eftermiddagens regnmoln skingras och alla laddar för första natten i tält

 
 
Sinna

Sinna

30 januari 2011 16:43

Åh är ni hemma nu. Vilken fantastisk upplevelse det måste ha varit. Ähh pengar vad är väll det ;-)
Sista bilden var verkligen häftigt vacker!!
Kram Sinna

http://sinnasidan.blogspot.com

 
Monica

Monica

31 januari 2011 07:18

Vad är pengar kontra upplevelser;-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
skånepågen

skånepågen

31 januari 2011 09:35

Välkommen hem, får jag väl säga. Tyckte att den svarta fågeln satt länge på grenen, men nu förstår jag varför. Då är du tillbaka i grottaekvarnen igen då.
Ser verkligen härligt ut på bilderna.

http://aake.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

31 januari 2011 17:24

Måste ha varit en fantastisk upplevelse!
Har man pengar ska de spenderas;-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards