oldmolly

Direktlänk till inlägg 6 februari 2011

Dag 6

Av oldmolly - 6 februari 2011 11:16

   Nu går det utför 


  

Lilla gubben blir "ynklig" och får problem, som flera andra


Då vi åter kom tillbaka till Stella Point (5 756m ö h) fick lilla gubben besvär med benen. De ville bara vika sig hela tiden, så Elly och Pasco fick ta honom under var sin arm och stödja honom hela vägen tillbaka till baslägret. Jag fick gå ner för egen maskin - bra sås reder sig själv. Men då i dagsljuset fattade jag inte att vi gått så långt och så brant. Det var inte helt okomplicerad att ta sig ner igen. Har hört att man går upp mitt i natten, för att man inte ska se hur långt och brant det faktiskt är.


Vid baslägret tog bärarna emot oss med gratulationer, och inte minst med en mugg med kall, härlig coca cola (mitt livselexir) . Åh, va gott det smakade! Lilla gubben vacklade till sovsäcken i tältet – och kronsov i två timmer, jag var alltför upprymd för att kunna sova. Luktade på mig själv och kände att nu började det lukta sann ”kamratanda” om mig, ungefär som på ett logement.


  

En vecka på detta liggunderlag (ca 1cm). Bara det är en prestation, tycker jag, som brukar ligga på Ekens Supersoft-resårmadrass till vardags


Upptäckte att det liggunderlag jag legat på snart en veckas tid, var av samma tjocklek, som kamerans linsskydd. Sedan väcktes lilla gubben, då stod maten framdukat på bordet. Lilla gubben var sedan mycket bättre och kunde gå själv, så vi startade vår nerfart. Det är inte bra att stanna på så hög höjd längre än nödvändigt. Bästa sättet att återhämta sig från höjdsjuka är att gå ner - ju snabbare desto bättre.


    

  

En obekant blomma - före och efter


Växtligheten ökade med antal höjdmeter. Först några grästussar, sen buskar som ökade i storlek och slutligen de där erica-nånting-buskar, som är lik thujor. En och annan blomma lät sig också fotograferas.


Från 4 600 höjdmeter till 3000 och ytterligare 23km nerför skulle vi nu ta oss. Jag tyckte det var mycket jobbigare att gå ner än att gå upp. Mitt dåliga knä krävde, att jag hela tiden tog det försiktigt, så jag fick ta emot med lårmusklerna och stavarna för varje steg. Det kostade på och främre lårmusklerna började kännas som två ömma bölder. 

    

Den sortens bår, som man kan köra de skadade och sjuka på


Halvvägs ned mötte vi en ensam bärare, som bar en bår med ett enda, stort hjul mitt under. Det såg så lustigt ut, han bar den på huvudet i stället för att dra den. De där bärarna är bara inte som vi andra dödliga. Elly berättade att han fått veta via mess, att någon på den sista etappen före baslägret, hade brutit ett ben. Oj, oj, oj! Vi visste sen tidigare, att om man skadas eller blir sjuk och behöver räddas med helikopter, tar det ungefär ett dygn innan den kan vara framme. En räddningshelikopter finns närmast i Nairobi och besättningen måste först ringas in, komma dit och göra den startklar. De flesta mår bättre, om de kan ta sig ned på något annat sätt.


  

Så här stenig var stigen ungefär i 5 km. Jag ramlade och slog i baken och ambågen rejält här. Min vokabulär då var inte lämplig för barnaöron.


Långt senare, då vi sitter i tältet vid sista lägerplatsen och inväntar att Jaimsie ska komma och säga: ”Dinner is served, mama!” kom båren rullande förbi i hög fart och med sex bärare, som drog den. Vi hade gått de sista 5 kilometerna nerför på en fruktansvärt stenig väg, som var otrolig jobbig att avverka med mitt onda knä. Jag ramlade och slog mig rejält en gång, blåmärkena efter fallet följde mig kommande veckan. Och här kom en stackare, på bår och med brutet ben, rullande i god fart. Vilka hemska smärtor han måste ha! Nåväl, inget ont, som inte har något gott med sig. Han slapp i alla fall träningsvärk.Tror inte jag haft så ömma lår, sen jag sprang min första mara.



 
 
Monica

Monica

6 februari 2011 12:23

Vilken nedstigning, inget för oss blev nog bår hela vägen;-);-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

6 februari 2011 14:53

Men vilken upplevelse! Jag upptäcker att jag nästan håller andan när jag läser din blogg. Underbart! Och modigt!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

6 februari 2011 18:26

Vilket äventyr, härligt!

http://rocotopeppers.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards