oldmolly

Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Simma med vilda delfiner

Av oldmolly - 9 februari 2011 18:04


  

Jag lärde mig snorkla 1979 i Röda Havet av en kille, som var med i Naturfotograferna. Åke Hällsing tror jag att han hette. Tack för det, det har jag haft mycket glädje av!


Jag hade tagit med simfötter, snorkel och cyklop hemifrån och passade på att titta, om det fanns något att se under vattenytan. Strax utanför vår strand var lite smått och gott av intresse; men sen ville jag se mera.


  

  

  

En av alla fiskar, som man kunde se under vattner strax utanför hotellet. OBS överbettet ;-)


  

Vår båttaxi


Vi fick kontakt med en infödd kille, som hade egen båt av den lokala typen. Han lovade att åka ut till ett av de stora korallreven en bra bit utanför nordvästra Zanzibar för 50 dollar för båda. Den etablerade firman på hotellet tog 45 dollar per skalle, så det var billigare att gynna lokalbefolkningen.


  

Flod - vattnet slickar sanden högt uppe på stranden


När vi närmade oss revet, kom en flock delfiner simmande och vi facinerades av att se dem simma bredvid båten, stundtals dök de upp ovanför vattnet, så man kunde fota dem. Jag har alltid drömt om att få simma med vilda delfiner, men de simmande snart vidare.


  

Min snorkelkompis


Lila gubben har aldrig snorklat tidigare, det var tänkt att han skulle göra sin debut nu. Men de ganska stora vågorna var inte lämpliga för en nybörjare, så jag fick i stället sällskap av en av de lokala, duktiga simmarna. Lilla gubben berättade efteråt att han var ganska orolig, när jag försvann i vågdalarna, men själv kände jag bara njutning genom att glida runt och titta på alla fiskar.


  

Mina drömkompisar


Efter att ha snorklat i de ganska stora vågorna, vände vi åter stäven mot land. Då återkom delfinerna. ”Snälla”, bad jag febrilt, ”stanna båten, så jag kan hoppa ner till dem.” Vår skeppare stannade båten och jag fick snabbt på mig cyklop och snorkel och hoppade i. Jag glömde simfötterna, men vad gjorde väl det. Genast simmade en av delfinerna in under mig, vände sig runt på sidan och tittade upp på mig. En annan simmade upp bredvid mig. Resten av flocken passerade lite längre bort. Eftersom jag hade huvudet under vattnet, kunde jag höra hur de pratade med varandra med ett högt, pipande ljud. Förmodligen gick snacket ungefär så här:

- Vad är det där för ett klumpig simmande djur?

- Asch det är en sån där människa.

- Är den farlig?

- Nej då, inte ett dugg, de ska se ut så där.


Det var fantastisk att få komma så nära vilda djur. Tyvärr hade inte lilla gubben närvaro nog att fotografera alltihop, men mina minnesbilder har jag kvar för alltid.


   

 Jagad av en månskugga


 
 
Junitjej

Junitjej

10 februari 2011 06:46

att få simma med delfiner måste vara en fantastisk upplevelse!

http://junitjejen.se

 
Monica

Monica

10 februari 2011 08:09

Vem skulle inte vilja simma med delfiner;-)
Häftiga huggtänder.
Kommer att låsa inläggen om Argos, vill du läsa så skriv det i det öppna så går jag in och lämnar mailadressen här.

http://ingemix.bloggplatsen.se

oldmolly

10 februari 2011 18:37

Jag och tekniken, du vet ;-) Men jag vill gärna veta hur det går för Argos, så jag ska försöka.

 
Mita

Mita

10 februari 2011 10:33

Ser ju bara helt underbart ut!!!

http://rocotopeppers.blogspot.com

 
Lena

Lena

13 februari 2011 19:10

Vilken fantastisk upplevelse!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards