oldmolly

Direktlänk till inlägg 9 mars 2011

Sömnlös i Vallentuna

Av oldmolly - 9 mars 2011 08:44

  Här om natten ( i söndags) vaknade jag 02.30 och kunde inte somna om. När klockan var 05.00 gick jag upp, drack en kopp the. Kl. 05.45 tog jag kameran och gick ut på en promenad. Tog på mig en stor mössa och drog upp kapuschongen för att dölja mitt ansikte. Fånigt nog skämdes jag lite att gå ut så tidigt en söndagsmorgon.


Jag tog vägen över ängarna nedanför Kyrkan och just då jag passerade över Ormstaån, såg jag i det knappa morgonljuset en strömstare sitta på en mindre sten i det strömmande vatten. Strömstaren är inte vilken fågel som helst, det är en ovanlig liten rackare, som kan dyka och simma (med vingarna) under vatten. Jag började ta fram kameran, fick av linsskyddet, tittade i sökaren, upptäckte att det var för mörkt för en vanlig bild och försökte sedan ställa om till blixt. Så mycket fumlande är inte tillåtet, om man ska få en bild på en sällsynt fågel. Jag hann se den fladdra iväg i det skumma ljuset och sen var den borta. Attans också! Jag försökte att åter få syn på den, stod kvar en lång stund och väntade, men icke.


  

  


Så nu får ni inte se någon bild på en strömstare; ni får nöja er med en simpel kaja. Fast den här var väldigt tolerant mot mig, han ville tydligen gärna vara med på bild. Den satt kvar vad jag än hittade för kameravinkel. Man kunde nästan misstänka att den var tam.


  


Senare, när solen gått upp, hittade jag en annan kär fågel. En vacker storskrakshane hade anlänt, vilket faktisk är ett äkta vårtecken. Snart kommer nog flera andra sorter.

 
 
Amandic

Amandic

9 mars 2011 09:10

Härlig blogg du har men massor av bilder! ;)

Kolla in min föra att få reda på det senaste nyheterna, samt vårmodet 2011

Kram

http://amandic.blogg.se

 
Monica

Monica

9 mars 2011 11:04

Härligt att vara uppe med tuppen och vandra omkring med kameran i högsta hugg;-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

12 mars 2011 08:16

Va!! skämmas för att du är uppe med tuppen, sträck på dig istället!!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

12 mars 2011 21:30

Fina bilder ändå och morgonstund har guld i mund. Kameran ska vara inställd innan man går ut och hänga runt halsen utan linsskydd. Skjutklar m.a.o Av erfarenhet blir man rik..på bilder;-))

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

16 mars 2011 21:13

Strömstare har vi också på våren i vår å. Dess värre, färre tidiga morgonvandrare.... Önskar att jag kunde gå ut och gå med dig en väldigt tidíg morgon, då även jag är vaken ibland, alldeles ensam.Ha det så gott!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

1 april 2011 06:58

Jag får önska dig en skön helg med hopp om att solen ska skina!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

21 april 2011 07:33

Jag får önska dig en riktigt GLAD PÅSK med hopp om massor med sol, god mat och dryck!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards