oldmolly

Alla inlägg den 8 juni 2011

Av oldmolly - 8 juni 2011 20:21


   

Ända dit upp ska jag.  


Av mina barn fick jag i november ett presentkort på en upplevelse, som jag i svaga stunder sagt att jag skulle vilja pröva på; men aldrig egentligen trott att jag verkligen skulle komma att göra – nämligen att hoppa fallskärm. Tamdemhopp var det förstås, ett sånt där man sitter fast på en som kan hoppa.


Barnen var tydligen inte övertygade om att jag skulle våga, en av dem erbjöd sig att ta över mitt presentkort. ”Aldrig i livet”, sa jag, ”jag ska göra det själv”!


    Tekniken finslipades på marken      

 

  

Lila turskorna på


 

   Även fallskärmen var lila


   Ingen återvändo


Att komma upp 4000m med den lilla Cessnan tog ca. 25 minuter. Att komma ner med först fritt fall och sedan fallskärm tog ca. 5.


Jag var aldrig nervös egentligen. Jag och min ledare var nästsist att hoppa ut ur flygplanet, så jag hann se när de andra hoppade först. Flera av dem var vana hoppare och roade sig med att först klättra på utsidan av planet, innan de plötsligt släppte taget och försvann. I tomma intet verkade det. ”Shit”, tänkte jag, ”jag kommer också bara att försvinna”. Strax därpå var det vår tur och jag hängde utanför planet medan min ledare, Svante, satt kvar med kroppen inne i planet.


Och så plötsligt föll vi med väldig fart. Vilket sug! Accelerationen kändes rejält i kroppen, men då vi strax därefter var uppe i en mer stadig fart av 200km/timme kändes det helt ok. Visserligen blåste det i ansiktet, så man fick stänga munnen för att inte läpparna skulle fladdra som en blädderbok, men därutöver var det ganska uthärdligt. Inte alls speciellt läskigt faktiskt.


Efter en evighet, (Svante berättade senare att den evigheten tog 35 sekunder), kändes ett kraftigt ryck och fallskärmen fälldes ut. Nu var det alldeles tyst och vi dalade sakta mot marken. Det var helt enkelt sååååå häftigt.


  

Lätt som en plätt


Landningen gick hur smidigt som helst. Vi bara tog mark, med fötterna före och utan att ta ett enda steg.


Jag gör gärna om det.


Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards