oldmolly

Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Monarkins Moment 22

Av oldmolly - 7 december 2011 15:33


 


Bilden är från senaste stormen i södra Sverige 


Det stormar på slottet. Kungen har levt rövare i sin unga år och nu försöker han och hans medhjälpare att mörka det hela. Kungahusets popularitet har enligt den senaste undersökningen sjunkit till extremlåga 35%. För min del kunde monarkin skrotas direkt, jag har alltid varit mot denna förlegade institution och då är det ju glädjande att man numera är i majoritet. Här följer några punkter varför jag tycker så.

 

1

Monarkin representerar ett förlegat statsskick, som inte hör hemma i en demokrati.


2

Monarkin försöker att framställa kungahusets medlemmar som felfria övermänniskor, som ska tjäna som förebilder för landets medborgare. Det är naturligtvis inte är möjligt, ingen är felfri, vilket helt klart framträtt i senaste årets mediedrev på kungahuset.


3

Ingen människa är mer värd än någon annan, alltså är kungahusets medlemmar lika mycket eller lite värda som vem som helst. Alla har rätt till ett eget mänskligt värde, även kungen. Jämlikheten har satts åsido.


4

Ingen ska behöva försörjas av folket, alla har rätt att få ett ärligt arbete. Hellre skura offentliga toaletter än vara betalt nickedocka.


5

Om man är kapabel till ett arbete ska inte avgöras av stamtavlan och den genetiska slumpen, utan av utbildning och kompetens. Alla, som anser sig kallade, har rätt att söka jobbet.


6

Monarkin hävdar traditioner; men måste vi verkligen följa traditionerna? Traditioner är inget sakskäl. År 1818 satte man en fransk soldat på tronen, skulle detta vara en tradition? Numera späds ju det blåa blodet ut med friskt, hederligt arbetarblod, Silvia och Daniel kan väl knappast hävda genetisk tradition.


7

Idén att kungen är högsta hönset och alla övriga hans undersåtar är klart diskriminerande. Kungafjäsket är otidsenligt.


8

Alla människor har ett ansvar för sina handlingar och är tvungen att följa lagen. Men inte kungen, han är inte ens straffskyldig. Var tog ”lika inför lagen” vägen?


9

Jag tänker aldrig böja nacken för någon som inte visar mig samma respekt. Mina barn och barnbarn ska inte behöva stå längs kortegevägar och vifta med flaggor. När jag var på Idrottsgalan för några år sedan, reste sig alla, då kungafamiljen steg in, alla utom min dotter och jag. Jag tänker inte resa mig för kungen, om inte han reser sig för mig (åtminstone ska en viss del av honom resa sig för mig ;-) ).


10

Det sägs att kungahuset är så bra på att representera Sverige. Är de verkligen det? Det verkar bara vara något man tar till, när man inte kan hitta bra sakskäl. Jag har då aldrig sett några siffror eller undersökningar som verkligen bevisar detta. Argumenten för monarkin håller inte. Landet kan nog representera sig själv, vi har många bättre värden att visa upp.

 
 
Ma

Ma

7 december 2011 17:46

Frågan är väl också vad vi får istället för kungahuset om det skulle avskaffas. Det kan ju bli något ännu värre. Det vet man inte ännu. Ta fram förslag för vad som skulle kunna ersätta kungahuset tycker jag. Så vi "undersåtar" vet vad vi har att välja mellan. För någon representation från staten bör vi ha...

http://berattelserochtankar.blogg.se

oldmolly

9 december 2011 12:22

Det överlåter jag åt politikarna. Flera partier har ju just avsättande av monarkin på sin agenda. Jag föredrar att vara politisk vilde och ha åsikter om allt och inget, utan att ta ansvar för detta. Just en blogg är ju perfekt för detta syfte.

 
Karin

Karin

8 december 2011 01:45

Hej!
Det var inte lite kommentarer om kungahuset!! Jag bor för långt bort för att ha någon åsikt.....
Gratulerar till lilla sjöboden! Så fin, och så mysigt att ha en plats på Gotland som är DIN.
Vi var faktiskt också och tittade på en sjöbod, ny sådan, i höstas. Men den var dyr, och det tillhörde brygga och 2 båtplatser. Och båt har vi ingen, och vi är inga båtmänniskor. Men drömma kan man ju alltid!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

oldmolly

9 december 2011 12:19

I min sjöbod ingår faktisk också bryggplats. För tillfället har jag bara en kanadensare; men jag har haft båt tidigare, både segel- och motorbåt. Så vem vet det kanske blir en igen.

 
Lena

Lena

11 december 2011 14:48

För min del håller jag bara med i dina åsikter och tycker att vi ska ta nästa kliv in i framtiden.

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards