oldmolly

Alla inlägg under december 2011

Av oldmolly - 14 december 2011 23:00

Apropå Fototriss


 

3 lyktor på dotterns bil


 

Barnbarnens 3 bollar


 

Och just bara 3 på svärsonens traktor


För én gång skuld har jag fotat efter att jag fått veta temat, inte plockat av mitt rikliga lager.

Likande kan skådas på: http://fototriss.blogspot.com/



Av oldmolly - 11 december 2011 14:59

   

Var på en liten visit på Norrstjärna Gård i dag, en hästgård inte så långt från Kimsta i Uppland. Här hade man två hästar av rasen Basjkir, en häst jag bara läst om tidigare.


 

 


Från Wikipedia:

Basjkirhästen är en hästras som härstammar från de södra Uralbergen i Ryssland där den ofta lever i halvvilda flockar. I Ryssland benämns hästrasen Baškirskaja. Basjkirhästens "centrum" i Ryssland är Basjkortostan varifrån den ursprungligen kommer. Ett tag blandades Basjkirhästarna ihop med en lockig hästras, Amerikansk curlyhäst, men forskningar har visat att dessa raser inte är släkt och basjkirhästar är oftast inte lika lockiga som de amerikanska. Den lockiga pälsen framträder för det mesta bara på vintern när Basjkirhästarna utvecklar en längre vinterpäls.

  

Typisk för rasen är att de har "ål", en mörkare rand på ryggen mellan man och svans.


Basjkirhästarna har avlats i Uralbergen i Ryssland sedan 700-talet e.Kr Det sägs att stammarna i bergen hade ganska extrema metoder för att få fram de bästa hästarna till avel. I Ryssland berättas bland annat att stammarna band fast fölen i stekande sommarhetta medan stona mjölkades. Om fölen inte klarade det skulle de inte heller klara av det tuffa klimatet. Vare sig detta är sant eller inte går inte att bekräftas men hästarna blev härdiga och tåliga.

 


Ryska hippologer som forskat om Basjkirhästen har fått fram att rasen har sitt ursprung i de vilda mongoliska Przewalskihästarna och asiatiska stäpphästar som fördes till Uralbergen med nomadfolken, kanske så tidigt som 700 f.Kr Fram till år 700 e.Kr korsades dessa hästar bland annat med den utdöda Skogshästen, mongoliska hästar och olika bergshästar. Stammarna i Uralbergen höll hästarna utomhus året runt men dyrkade hästarna som de menade var en gåva från Vattnets gud.

 

 Ganska lockig eller hur?


Under 1930-talet förväxlades Basjkirhästen med amerikansk curlyhäst och många Basjkirhästar såldes över världen som curlyhästar då dessa var mer värda än basjkirhästarna. Fram till 1997 hette amerikanska curlyhästar American Bashkir men efter att forskare hade bevisat att hästarna inte ens var släkt med varandra så ändrades detta. Basjkirhästarna kan ha lockig päls men enbart under vintern och inte i lika stor utsträckning som Amerikansk curly.

Basjkiren har många användningsområden. Framförallt används den som turridningshäst och familjehäst. Men då basjkirhästen som ras kan förekomma i många olika storlekar och former kan man inte säga att rasen generellt lämpar sig för just något enskilt användningsområde. Hoppning, dressyr, körning och western är exempel på vad basjkiren kan användas till. Den lämpar sig även för så kallat rancharbete, alltså vallning av kreatur och är allt som allt en väldigt mångsidig häst. Basjkirhästarna är lätta att föda upp och kan dessutom bli väldigt gamla.


Båda hästarna var lite annorlunda utseendemässigt, de verkade både trygga och lugna till sättet.

Av oldmolly - 9 december 2011 12:30

      

Vädret i dag är allt annat än tråkigt i Stockholmstrakten. Vi har haft kraftig blåst, regn, snö, sol, mulet – och ÅSKA. Det är bara dimman som fattas. Mest har det dock varit sånt väder, där man föredra innevistelse.


När det är sånt väder, som ”man inte kan skickar ut en hund i”, så brukar katterna gå i ide. De bara sover och bidar sin tid.


 

Milou kisar lite, men somnar snart om.


 

 Silke sover så hon snarkar.


 

 Claudia har börjat att höra lite sämre (17½år), så hon reagerar inte, när jag fotar.


 

 Smilla bryr sig föga, hon är så van att jag far fram med kameran.


Kanske borde man följa deras exempel och ta sig en liten återhämtare.

Av oldmolly - 7 december 2011 15:33


 


Bilden är från senaste stormen i södra Sverige 


Det stormar på slottet. Kungen har levt rövare i sin unga år och nu försöker han och hans medhjälpare att mörka det hela. Kungahusets popularitet har enligt den senaste undersökningen sjunkit till extremlåga 35%. För min del kunde monarkin skrotas direkt, jag har alltid varit mot denna förlegade institution och då är det ju glädjande att man numera är i majoritet. Här följer några punkter varför jag tycker så.

 

1

Monarkin representerar ett förlegat statsskick, som inte hör hemma i en demokrati.


2

Monarkin försöker att framställa kungahusets medlemmar som felfria övermänniskor, som ska tjäna som förebilder för landets medborgare. Det är naturligtvis inte är möjligt, ingen är felfri, vilket helt klart framträtt i senaste årets mediedrev på kungahuset.


3

Ingen människa är mer värd än någon annan, alltså är kungahusets medlemmar lika mycket eller lite värda som vem som helst. Alla har rätt till ett eget mänskligt värde, även kungen. Jämlikheten har satts åsido.


4

Ingen ska behöva försörjas av folket, alla har rätt att få ett ärligt arbete. Hellre skura offentliga toaletter än vara betalt nickedocka.


5

Om man är kapabel till ett arbete ska inte avgöras av stamtavlan och den genetiska slumpen, utan av utbildning och kompetens. Alla, som anser sig kallade, har rätt att söka jobbet.


6

Monarkin hävdar traditioner; men måste vi verkligen följa traditionerna? Traditioner är inget sakskäl. År 1818 satte man en fransk soldat på tronen, skulle detta vara en tradition? Numera späds ju det blåa blodet ut med friskt, hederligt arbetarblod, Silvia och Daniel kan väl knappast hävda genetisk tradition.


7

Idén att kungen är högsta hönset och alla övriga hans undersåtar är klart diskriminerande. Kungafjäsket är otidsenligt.


8

Alla människor har ett ansvar för sina handlingar och är tvungen att följa lagen. Men inte kungen, han är inte ens straffskyldig. Var tog ”lika inför lagen” vägen?


9

Jag tänker aldrig böja nacken för någon som inte visar mig samma respekt. Mina barn och barnbarn ska inte behöva stå längs kortegevägar och vifta med flaggor. När jag var på Idrottsgalan för några år sedan, reste sig alla, då kungafamiljen steg in, alla utom min dotter och jag. Jag tänker inte resa mig för kungen, om inte han reser sig för mig (åtminstone ska en viss del av honom resa sig för mig ;-) ).


10

Det sägs att kungahuset är så bra på att representera Sverige. Är de verkligen det? Det verkar bara vara något man tar till, när man inte kan hitta bra sakskäl. Jag har då aldrig sett några siffror eller undersökningar som verkligen bevisar detta. Argumenten för monarkin håller inte. Landet kan nog representera sig själv, vi har många bättre värden att visa upp.

Av oldmolly - 6 december 2011 16:12


  
Långt ute i skogen, ca. 8 kilmeter hemifrån, finns en liten källa.


   

 Vattnet är klart och jättegott. Att kunna stanna och dricka där, när man är törstig, känns som en gudagåva. Det är inte alla här i världen som har tillgång till det.



 


 En vänlig själ har lämnat en kåsa (heter det väl?), som underlättar drickandet.


Av oldmolly - 4 december 2011 16:09

Denna veckas fototriss har temat rött.


Inte så mycket för att jag gör mig några illusioner om att jag skulle ha en chans att vinna; men de som är duktiga måste ju ha någon att vinna över. Annars är det ju inget roligt att tävla. Att komma etta i en tävling med en deltagare låter ju löjligt, eller hur?


 


Detta är ett sjömärke från Gotland. Rött så det sjunger om det.


 


Inte långt därifrån ligger i inre hamnen en stor segelbåt. Röd var det.


 


I Vallentuna, där jag bor, har vi en illa beryktad korsning, som kallas just ”Röda Korset”. Namnet har den fått för att det nästan alltid är rött. Är det inte de korsande bilarna, så är det Roslagsbanan som passerar.


Att hitta bilder med rött var inget svårt, jag upptäckte att jag hade massor. Synd att det inte var fler bilder som erfodrades.


Och så var det länkningen, usch! Jag är lika rädd att göra fel varenda gång.


http://fototriss.blogspot.com/


http://www.coolstuff.se/Julklappar

Av oldmolly - 1 december 2011 09:33

 

Hav och himmel. I fjärran skymtar Lilla Karlsö.


  

Båtarna bidar sin tid - det kommer en sommar.

 

Jag var på Gotland i helgen (och lite längre). Det var ju storm där, så jag passade på att ta en tur längs havet. Finns något häftigare än att känna rusket och stänket, att låta blåsten dra i hår och kläder?


Jag brukar i och för sig åka till Gotland minst en gång varje år; men främsta anledningen att jag åkte dit nu var för att inta min nya slott  ;-) , en liten strandbod. Begreppet strandbod är litet speciellt för Gotland även om det kanske förekommer på andra ställen också. En strandbod är från början en liten bod, i trä eller sten, som fiskarna byggde för att förvara sina nät m.m för att ha allt nära stranden och båten. Numera finns inte så många fiskare kvar och bodarna har allt mer blivit små semesterbostäder för icke-fiskare. Naturligtvis utesluter inte det ena det andra.


Eftersom jag länge drömt om ett ”sommarställe” på Gotland, har jag funderat fram och tillbaka: Ska jag ha en större hus med trädgård eller något litet? Et större skulle innebära både mera jobb och dåligt samvete om jag inte hinner med. Jag har ju redan ett hus med stor trädgård (som jag älskar). Nä, då vore ju ett lite ställe utan trädgård bättre, mindre ansvar och mindre underhåll. Ett litet hus utan egen tomt är perfekt. Dessutom var det angeläget att jag skulle kunna ta mig dit utan bil, eftersom det kostar skjortan att ta över en bil med färjan. Men har man då inte bil, så kan det vara marigt att handla. Så då hittade jag alltså till slut det perfekta stället i närheten av ett mindre samhälle.


 

Här är det, boden i mitten – da daaaaa!


  

och så här mysigt är det inne.


Inte stort, 13 kvadrat, men med ett sovloft över med rymlig plats för två att sova. Nere finns trinettkök och ett litet rum (som ni ser oven).


Nu blir det tätare resor till Gotland.

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards