oldmolly

Alla inlägg den 17 maj 2012

Av oldmolly - 17 maj 2012 09:04

   


Varje år, när jag gläds åt min trädgård och allt som slår ut, så överraskas jag av en ny blomma som kommit upp. Jag minns inte att jag satte den, förrän jag ser den: ”Javisst ja, den där satte jag ju förra året!”


Och varje år har något växt till sig lite mera, blivit lite större. Eller dött – det händer ju tyvärr också – om än inte så ofta. Ibland har något växt till sig lite förr mycket och jag måste ta bort en del av det.


I växthuset har mitt blåregn växt som tusan, men efter 5 år har det ännu inte gett några blommor, blommor som jag längtat så efter. Jag har beskurit det efter alla konstens regler, men inga blommor. Eller så har jag prövat att låta bli att beskära, samma resultat i alla fall. De blommor som är så vackra och doftar så gott, får jag fortsätta att längta efter. Som straff har jag nu grävt upp blåregnet och satt det ute i stället. Sedan köpte jag en ny planta och planterade den i växthuset. Om inte den blommor, så ger jag upp.


 

I samma växthus har en spindelmamma lagt sina ägg och det finns en liten klump med små livliga spindelbebisar i ett hörn. Jättesöta!


 

Bredvid växer mina vinstockar. Det blev faktiskt två. Efter att jag trott att den första var död, köpte jag en till - och se – den första började att leva upp, glad åt sällskapet. Så nu har jag två. Här hänger "svettdroppar" på morgonen efter att jag vattnade kvällen före.


 

För två år sedan planterade jag ett persikoträd. Jag skyddade det på alla sätt och hade stora förväntningar på det; men se, de små mössen hade gnagt bort barken runt stammen och trädet dog. Men skam den som ger sig. Jag köpte ett nytt och satte gnagskydd runt stammen. Nu blommar det för första gången på nästan bar kvist med de mest förtjusande små rosa blommorna. Och doftar svagt gör de också.


 

Det här är en backsippa, som är Vallentunas särskilda skyddsling. Jag har én i trädgården (köpt), men borta i backarna ovanför Vallentunasjön växer de vilt och rikligt. Allt behöver ju inte trivas just hos mig.



Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards