oldmolly

Alla inlägg den 13 juli 2012

Av oldmolly - 13 juli 2012 16:39

 Trodde väl aldrig att det skulle drabba mig. Inte för att jag är förmer än någon annan, snarare för att jag inte är lika duktig som andra. Men nu verkar det som om jag också på god väg att bli en ros-människa.

  

Jag mins för sådär en tjugo år sedan, jag hälsade på en arbetskompis som hade en rosenträdgård. Överallt fanns någon ros som blommade och doften var underbar och hon gjorde bland annat rosengéle av kronbladen.

   

Det började nog med en passiv handling. I den trädgården vi flyttade in i 2003, fanns en klätterros vig entrétrappan. Den blommade flitigt från början av juli ända in i november och den doftade underbart. Jag vet inte vad det var för sort, kan möjligen ha varit en New Down, eller kanske ändå inte. Spelar roll.? Den gick till salighetens ängar helt oväntat för 3-4 år sedan. För att ersätta den köpte jag en klematis. Man ska ju inte sätta en ros, där en annan dött med en gång, det kan finnas små elaka organismer i jorden då.


 

 

 

Sedan blev det en ros på något annat ställe. Och en till, och en till. Och sedan har det bara blivit fler och fler. Och det kommer mera.

   

 

Flammentanz


 

 

Peace


Min Flammentanz är ett undantag från regeln att alla rosen ska har en tydlig doft. Den kompletterar detta med att blomma helt överväldigande. Jag fick en Fairy av en granne, som växer i slänten och det fanns även en gul ros, som stod och höll på att kvävas i en marktäckande buskväxt, kan vara en Peace. Den flyttade jag till en mera passande plats. För säkerhets skuld köpte jag en till.


 

 

Flora Danica


 

Amable Amie


 

Louise Odier


Min kompis, Anna-Lena, köpte en Flora Danica till min trädgård jag fick en Amaible Amie och en Aprikola av Anki. Alla sådan små krukrosor, som man får ibland som välkomstpresent hamnar så småningom i trädgården, en del dör en del kommer igen. I mitt växthus står en sådan, tyvärr helt utan doft; men vacker och långvarigt blommande. En bekant, numera avliden, tipsade förra året om en Louise Odier, som jag införskaffade, den blommor överdådigt och lukter underbart. Jag har uppkallat den efter hon som tipsade om den, den heter Katalin numera.


 

 

New Dawn


 

Rosa Mundi


Förra året köpte jag en ny New Down till altanen. Den klättrar på räcket tillsammans med en storblommig, lila Klematis. Vacker och väldoftande. I Botaniska Trädgården, Botan kallad, på Gotland såg jag en fin ros, en polkagrisros, eller Rosa Mundi, som den egentligen heter. Sååå söt!


 

 

Lykkefund


För två år sedan byggde min vän, Kjell, efter min idé en rosenbåge att välkomna besökare med, den sitter över grinden. Där satte jag två Lykkefund, en honungsros. Små ljusgula och väldoftande.


 

Nu funderar jag på att bygga en pergola mot grannen i norr och köpa vita och röda klätterrosor att pryda den med. Ska bara fundera ut vilka sorter jag ska ta – och så bygga pergolan förstås.


Är jag en riktig rosmänniska snart?


Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards