oldmolly

Direktlänk till inlägg 4 december 2012

Fördomar

Av oldmolly - 4 december 2012 17:43

 Tror ni att fördomarna I Sverige är något som drabbar de som kommer från andra länder utanför Sverige? Fel! Helt fel! Det florerar massor med fördomar gällande invånare inom Sverige, här följer bara ett exempel. Det är inte meningen att hänga ut just de, som kommer från norra Sverige, utan detta är bara ett exempel.


När jag med långfärdsbuss åkte till Norrland i förra veckan, rapporterades på radion om trafikolyckor på vägen på grund av halt väglag. Busschauffören pratade just då med en ny avlösande chaufför, som klivit ombord:

  • Akta dig, det är tydligen stockholmare på vägen.

Han menade således att billister, som kommer från just Stockholm, skulle vara de enda som drabbas av olyckor i vintertrafiken.


 

Bilden är tagen från bussen under färd i höjd med Timrå, där traffiken i norrgående fil stod stilla i många timmar


Man undrar ju stillsamt, om inte billister från övriga delar av landet stundtals råkar ut för olyckor? Därtill funderar man på, hur det kan komma sig att norrlänningar (manliga?) tror sig ha ensamrätt på att kunna köra i vinterväglag. Tillika hur de utan vidare information kan veta ortstillhörighet på de drabbade. Naturligtvis är dessa manliga chaufförer i minoritet, de allra flesta intelligenta människor vet att en olycka kan drabba även den bästa bilföraren, så även norrlänningar.


Överhuvudtaget verkar all världens olyckor, nåja åtminstone Sveriges, bero på just stockholmare - alltså om en norrlänning får uttala sig (nu generaliserar jag). Jag har ganska ofta stött på denna nedlåtande attityd till storstadsbor och vice versa. Samma gäller också storstadsbors inställning till boende på landsorten.


Kan denna nedlåtande attityd bero på, att den norrlänning som uttalar dessa fördomar, har en form av mindervärdeskomplex gentemot stockholmare? Måste man tala illa om de man känner sig främmande inför, för att inte känna sig i underläge själv? (Kom ihåg att jag inte avser alla från norra Sverige).





 
 
Karin

Karin

4 december 2012 23:53

Vi har så lätt för att hitta fel hos andra, tyvärr!
Kram och en fin sdventstid!
Karin

http://pixelmojan.se

 
Corina

Corina

5 december 2012 15:10

Ler lite åt det du idag kallar fördommar.....från början tror jag inte det handlade om fördommar just utan mest en form av sjuk humor faktiskt ;) Här uppe förekommer också detta som du beskriver även mellan olika orter också. Typ Sävar, Robertsfors och så vidare. Likväl som det där med norgehistorier och blondinhistorier.
En kvinna som flyttat till Stockholm kom på besök till sin hemby här i krokarna och skulle visa sig lite finare i kanten, typ när hon skulle handla i byns affär. Hon ville ha bröd och sa således att hon ville ha Hälften mjukt och harta skart......detta är faktiskt en sann historia utspelad i min mors hemby.
På något sätt har det blivit fördommar under resans gång. Självklart råkar vi ut för olyckor som norrlänningar också, udda vore det väl annars ;) Även den bäste kan göra tokigt, hepp ! Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

 
Åke

Åke

5 december 2012 16:11

Hej där! Om du vridit ditt huvudet i 90 grader på bron där så hade du sett hem till mig. Om du tänkte på när det gick utför några km före så såg du över till min ö. (men nu var det kanske inte sikt?) 5 km är avståndet dit på platsen fågelvägen du står för att vara exakt till mitt hem. Nu till olyckor, jag kan inte försvara de busschcaufförer som körde dig, jag kan vara kompis med en av dem också. Han bor nämnligen i Nordmaling numera. Det finns flertalet busslinjer/bussbolag. Vi har ofta sånt här väder här uppe i denna årstid och vist orsakar vi norrlänningar olyckor ja. Men de kanske visste mer om de som fanns på vägen... Jag har med egna ögon sett Stockholmare komma hit i bara sommardäck och 2 dm snö. Jag hade fått fel på mitt ekipage i Söderhamn för x antal år sedan (körde lastbil 100000 mil om året då) så jag liftade med en hem som snurrade i diket presis där jag stod mitt i natten. 3 dm snö i Gävletrakten hade det också kommit. Tyvärr drar det till att tala så om alla 08:orna då. Det värsta jag var med om var en påsk i trakten kring Rätansbyn (Jämtland) Det var stort sett sommar här vid kusten då, och en bil hade stannat i den branta backen med husvagn + en SAAB och framhjulsdriven också, den stod nästan på tvären. Det var mycket halt för det hade nog fallit 2 dm snö på kort tid som det kan göra till fjälls. Lördag då alla byter stugor så trafiken var mycket stark. En hjälpsam person med en Cheva med 4W drift kopplade av sitt skotersläp, hade backat dit för att hjälpa dem och vi andra fick sick sacka oss runt dem. En kvinna ur Saaben spratt ut på vägen i panik och var helt hysterisk. Min svägerska var med och hon klev ur som så många andra för att sätta detta ekipage lite åt sidan för säkerheten direkt (åk upp du så kommer vi upp sedan sa hon) Men jag hörde även henne skrika: "håll dig inne i bilen i denna livsfarliga branta backe och kom inte hit upp igen med sommardäck" Behöver jag säga mer om dialekten? De hade försvarat sig med att det var fint väder när dom for. Du vet ju själv hur överaskad man kan bli på vädret på nolltid i fjällvärden. Den där veckan i Hamra kom det närmare 5 dm till snö, men vi hade det kul i backarna. Nu vet jag inte hur denna olycka gått till som du fick vänta på, men jag vet av någon kamrat att det vart stillastånd i trafiken på den vägen. Jag vill också tillägga att jag reser snudd på 5000 mil på vägarna här i norr numera, och en del skulle nog starkt överväga att tillbaka lappen i sitt Kelloggss paket. Ha en bra vecka! Du glömmer väl inte att skriva in dig på trissen! OBS Jag har inget mot Stockholmare. Många vänner har flyttat dit också.

http://www.nacka144.se

oldmolly

5 december 2012 18:46

Nu är ju inte jag stockholmare, jag bor norr om Stockholm; men jag vet - kommer man söder i från och bor nära (och då menar jag 10 mil eller mindre), så ÄR man stockholmare - i Norrland.
Jag kommer faktiskt från Danmark, men jag har ändå dubbdäck, hör och häpna!
Jag tror faktiskt att det var din kompis, som uttalade sig om "stockholmare", han bodde i Nordmaling, sa han, och var nyligen ditflyttad från Umeå. Se där, världen är liten. Du får väl hälsa till honom, han var ju trevlig i övrigt. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards