oldmolly

Direktlänk till inlägg 16 februari 2013

Mums!

Av oldmolly - 16 februari 2013 15:47

 

Denna bild har inget med receptet att göra, men jag har ingen annan för tillfället 


Trodde aldrig jag skulle lägga ut recept på min blogg, är liksom inte den typen; men nu bara måste jag. Om inte för annat, så för att jag ska komma i håg till nästa gång, hur jag gjorde.


Min man och jag delar ganska lika på matlagningen. Skillnaden är att han alltid kör efter recept, medan jag många gånger kör på gehör. Har man lagat mat till en massa barn genom ett (numera) ganska långt liv, så sitter det där med att smaksätta liksom (bokstavligen) i fingertopparna. Jag brukar kunna tänka mig till en smak och i brist på detta, så kan jag lukta på ångarna och, förstås, i sista hand smaka mig fram. Allt detta sagt utan att jag på något vis gör anspråk på att vara en bra kokerska. Kör mera efter devisen: Är man tvungen, så...


I fredags lagade lilla gubben en god fläskfilégryta efter något recept från DN. Jättegott var det. I går ville jag ha lax (jag gillar fisk). Mannen föreslog ett recept från affären med mango; men det lät inte så lockande tyckte jag, även om jag är mycket förtjust i mango i vanliga fall. Min lilla gubbe lät skeptisk (han borde vid det här laget veta att det går bra).

  • Men hur ska du göra då?

  • Tja, jag hittar väl på något.


Följande är ett recept med lax; men vi hann äta upp rubbet, innan jag fick fram kameran, så jag lägger väl ut ett par av guldfiskarna i akvariet i stället ( dessa rekommenderas dock inte att använda till matlagning).


Räcker till 2-4 personer, beroende på mängden tillbehör.


Jag la upp 4 laxfiléer (såna där frysta portionsförpackade) i en ugnsform.

Sen hackade jag 2 torkade, inlagda tomater i småbitar och rörde ner i

2 dl créme fraiche tillsammans med salt, peppar och örtkrydda (strödde lite extra av alla kryddorna på laxen). Sist rörde jag ner ½ tsk sambal oelek i smeten (lite fegt med så lite kanske).

Sen tog jag en bit överbliven brié (ca. 100g), skar den i skivor och fördelade mellan laxbitarna. Slutligen hällde jag créme fraiche- smeten över laxen. Körde rubbet i ugnen på 200-225grader i 15-20minuter.


Simsalbim!

 
 
Åke

Åke

18 februari 2013 06:12

Det ska jag prova ikväll :) Späder på sambal oeleken lite...

http://www.nacka144.se

 
carina

carina

18 februari 2013 19:45

Oj vad jag blev hungrig :) Låter riktigt gott !

Kram och tack för receptet !

http://carri.bloggagratis.se

 
Moa

Moa

26 februari 2013 14:16

Mamma, har jag inspirerat dig till att lägga upp recept? :) Puss <3

http://moahjort.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards