oldmolly

Direktlänk till inlägg 15 april 2014

Nu är det lamm-tider.

Av oldmolly - 15 april 2014 09:02

 


Kerstin i Rute är ”ett rekorderligt fruntimmer”. Hon är ensam att sköta en stor lammgård och just nu är det bråda tider. När jag var där några timmer, var det lite lugnt - endast en kull såg dagens ljus då. Men före och efter ploppade det ut lammungar i parti och minut.

     

Innan de släps ut i hagen med mamma, ska de små liven märkas och vägas samt könsbestämmas. Kerstin har en liten röd bok, där hon skriver upp allt. ”Kerstins lilla röda” alltså.

   

Här ser man resterna av de som inte klarade resan in i livet.


   

En av gårdens katter övervakar arbetet, kanske blir det någon moderkaka över att smaska på.


 
  Här kan du lyssna på lammen


 


Kerstin bär ut två av tre i kullen (den tredje bar jag in famnen). Det ser lite brutalt ut, men det är verkligen effektivt att bära lammen på detta vis. Dels rinner fostervattnet ur lungor och luftstrupe, när man håller dem upp och ner, dels slipper fostervattnet kleta ner Kerstins kläder och därmed riskera att blanda sig med lukten av andra lamm, som då kan lukta ”fel lamm” och medföra att inte fåret tar sig an sitt eget lamm. Fåren är noga med lukten, det är den som talar om att det är hennes lamm.


 

Om det är svårt att se hur många får det finns här, får man räkna benen och dividera med 4.

 
 
Åke

Åke

16 april 2014 09:19

Åhhhh en som jobbar 7 till 4:a eller hon kanske ligger och drar sig till åtta och slutar fem... Och ledig lördagar och söndagar... Fint repotage och bra bilder :) Och tack för den fina kommentaren igår! Sånna hör att man jobbar på med avtryckarfingret :) Du gjorde min dag :(

http://www.nacka144.se

 
Carina

Carina

16 april 2014 21:10

Men så roligt att få vara med om lammning och jag tror att katten var duktig på att övervaka det hela :)

http://carri.bloggagratis.se

 
marianne

marianne

17 april 2014 19:15

Vilken spännande dag, o få va med när lammungarna föds.

Önskar dej en riktigt GLAD PÅSK

http://www.mapes.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

23 april 2014 23:00


Häftiga bilder på intensiv tid för djur och människor på lantgårdar under våren. Det gäller att spotta i nävarna och hugga i där det behövs!

Trevlig vår! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards