oldmolly

Direktlänk till inlägg 12 juni 2014

Lite om allt och inget

Av oldmolly - 12 juni 2014 17:19

I förra veckan var vi vid ett bortglömt fort vid norra ändan av Fårösund, ”Norra Gattet” heter det där. Hittade det senare på Internet, det var tydligen byggt på 1800-talet.

    
  


Det fanns massor av rostig taggtråd kvar (hoppas att inga djur fastnar där). Märkligt att militären får lämna det kvar, utan att ta bort det.


 

Grinden var stor och svår att forcera, men bredvid gick det bra att komma igenom.

Det fanns en gammal hederlig vattenpump, som efter lite pumpande gav välsmakande och klart vatten.


   

Enbuskarna var fulla med enbär…

   


och på vallarna, som omgav bunkarna, fanns mogna smultron. Det är väl i alla fal tidigt?

De smakade både sött och gott. Kanske är det sådana, som man här på Gotland kallar "Najkon", de lär vara väldigt goda.

 
 
Anette G.

Anette G.

12 juni 2014 18:07

Fina bilder. Förskräcklig taggtråd, men fina bilder. Allt Gott/A..

http://anettegrinde.blogspot.com

 
marianne

marianne

12 juni 2014 20:08

Längesen vi var vid Norra Gattet.kanske dags för ett nytt besök.
Nejkon ser nästan ut som smultron,men kronbladen växer ner över bäret,de är sötare.De är nog vanligare på södra delen av ön.PÅ norra delen vet jag bara ett ställe som de växer på o det är på Bogeklinten.(Hoppas det finns några kvar när vi kommer nästa gång.)

Ha det gott.Kram till dej


http://mapes.bloggagratis.se

 
Ingrid

Ingrid

12 juni 2014 22:19

Märkligt det där med taggtråden. Bönderna är tvungna att ta bort gammal tråd, då borde väl militären också göra det!

Det måste absolut vara smultron. Najkon är mer avlånga.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
marianne

marianne

13 juni 2014 07:17

När vi campade i Slite, brukade vi cykla till Röcklinges i Lärbro, o handla grönsaker.Det finns många små fina handelsträdgårdar på ön.Synd att man inte kan ta så mycket med sej i husvagnen.
Ha det gott på fina ön.
kram

http://www.mapes.bloggagratis.se

 
Carina

Carina

13 juni 2014 23:27

Gokväll !
Mumsigt med färska bär och vattenpumpen är så charmig, när jag var liten så hade min farmor en grön likadan pump på gården där hon hämtade vatten. Barndomsminnen vaknade i mig :)

Vad gäller skrotet som är lämnad förvånar mig inte, men förarga mig en aning.

Kram

http://carri.bloggagratis.se

 
Åke

Åke

19 juni 2014 11:47

Oj sådan härlig plats! En kamrat till mig har sin fars föräldrahem kvar däruppe, man kanske måste följa med honom dit någon gång...

http://www.nacka144.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards