oldmolly

Direktlänk till inlägg 18 september 2014

Gräsö och Örskärs tragedi

Av oldmolly - 18 september 2014 10:34

Låt mig berätta om släkten

Egentligen är det mina barns släkt, eftersom jag bara är ingift i släkten Gräsman. Jag börjar med ett utdrag ur Östen Anderssons bok som jag har köpt:


Här är en av gravstenarna på Gräsö kyrkogård

 


  


Många båtar har funnit sin grav utanför Gräsös kust. Den så kallade Örskärsolyckan är kanske den mest omtalade från den här delen av skärgårdshavet. Olyckan då den spetsgattade skötbåten med två master och sprisegel förliste i hård storm inträffade på juldagen år 1877. Örskärsborna var på väg hem från julottan i Gräsö kyrka. Ombord fanns femton personer. I boken skriver Östen Andersson ingående om händelseförloppet, men också om vad som hände med de föräldralösa barnen. Fyrmästare Eric Alm sitter vid rodret. Många av familjen Gräsman var med. Båten är den största de har, men den är tungt lastad. Kvällen innan var ju vädret så fantastiskt fint, bara en svag bris. En storm blåste upp, båten förliste och alla omkom.

 

Det var de vuxna ovh arbetsdugliga som dog. De gamla och barnen blev kvar.

 

På nyårsdagen 1878 klämtade klockorna i Gräsö kapell. Där begravdes de döda i en gemensam grav. En minnessten med de omkomnas namn finns vid Örskärssund på norra Gräsö.

 

    

Föräldrarna Gräsman som blev kvar, när barnen drunknat

 

 

Här är Edward Gräsman (stilig karl eller hur?), som var son till en av de drunknade. Han kom till ett fosterhem, där han växte upp. Som vuxen tog han anställning på Gotska Sandön som fyrbiträde. Senare blev han fyrmästare vid När, där han arbetade till sin pensionering. Han ligger numera på Närs Kyrkogård tillsammans med hustrun.


Hans son Allan Gräsman fick i sitt andra äktenskap 4 barn varav den ällsta sonen blev min man och far till Cornelia och Tilda Gräsman.


 

Här sitter Matilda Gräsman, barn till en av de omkomna. Hon kallades aldrig annat än Tilda, vilket jag inte hade en aning om, när min dotter Tilda fick sitt namn. Men en lustig tillfällighet är det.


 

Min dotter Tilda Gräsman med sin lilla dotter Nora Gräsman


Den Gräsmanska släkten är numera ganska stor.

 
 
Agneta

Agneta

19 september 2014 06:33

Fantastiskt!

http://boopaneta.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

19 september 2014 11:12

Det var en fascinerande historia du berättar om släkten Gräsman.
Havet har tagit många och på Fröjel kyrkogård finns en stor gravsten till minne av olycksnatten den 25 oktober 1887 då nio fiskare från Fröjel omkom.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
marianne

marianne

21 september 2014 12:07

Vilken fantastisk o samtidigt tragisk släkthistoria,havet har tagit många familjemedlemmar för öbor.

Ha det gott.

Kram Marianne

http://mapes.bloggagratis.se

 
Åke

Åke

22 september 2014 16:23

Viken historia! Facinerande helt klart!

http://www.nacka144.se

 
Karin

Karin

23 september 2014 14:43

Tack för att du delar med dig av en sorglig historia. Gräsman och Gräsö har jag aldrig hört talas om, men i Grästorp i Västergötland har jag varit några sommar som barn.
Kramar Karin

http://pixelmojan.se

 
Ingen bild

Tilda gräsman

30 september 2014 12:12

Min pappa Ronnie har väldigt lika drag som Edward Gräsman! Kul och se likheter så långt tillbaka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards