oldmolly

Direktlänk till inlägg 4 januari 2015

Är du religiös på riktigt?

Av oldmolly - 4 januari 2015 10:26

Jo jag undrar...


Hur många går i kyrkan nu för tiden? I den svenska kyrkan alltså? Det finns ju en massa olika religiösa samfund. Dels de som har brutit sig ut från den svenska kyrkan, men ändå har samma kristna grundtro. Dels de nya religioner, som invandrare från andra länder har tagit med sig hit. Och det är väl som den svenska kyrkan – en del är aktiva medlemmar där, en del är passiva.


 

Men nu undrar jag hur många som aktivt deltar i gudstjänsten i den vanliga svenska kyrkan? Jag skulle kunna gå dit och ta reda på det, men jag har gått ur kyrkan, eftersom jag inte har någon religiös tro. Skulle kännas fel att vara medlem i något som jag inte tror på. Många är det nog mer av vana och de bryr sig inte på riktigt. En del säger att de tror, men går ändå inte dit i någon större utsträckning. Som de som går i kyrkan i samband med dop, begravning eller bröllop och möjligen vid jul. Det är inte dem jag menar. Jag menar de som går dit för att höra predikan, sjunga psalmer och kanske till och med ta nattvarden. De som lever efter en aktiv religiös tro? Finns såna nu för tiden eller står kyrkorna mest tomma?

Någon som har koll?

 
 
Ingrid

Ingrid

4 januari 2015 14:02

Jag tillhör den skara som går i kyrkan när det gäller begravningar, bröllop och när det är musikgudstjänster och konserter, men jag följer inte regelbundet kyrkoåret. Det är nog en väldigt liten tapper skara som gör det.

Ändå får jag en rofylld känsla när jag sitter där i kyrkan, jag sjunger psalmerna och kan många utantill, eftersom jag tillhör den äldre generationen som fick traggla psalmläsning i skolan. Jag läser med i Fader Vår och när prästen läser välsignelsen känns det gott i hjärtat.

Jag har suttit och sett på Jerusalem på TV och sett hur blind tro kan förleda människor till att svika alla sina nära och kära i tron på att de ska komma till himlen bara det gör som prästerna säger. En sån tro är rent förödande och ingenting att stå efter.

Som vanligt är det LAGOM som gäller!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Åke

Åke

5 januari 2015 17:45

Jag har gått ut kyrkan. Såg på ett program där dom frågade en ekonom inom kyrkoväsendet hur mycket kyrkan var god för... Det vart tyst i 10-15 sekunder och han svarade: Jag vet inte. Dagen efter gick Blomqvist till pastorsexpeditionen och begärde utträde. Man har nästan till en utlandsresa varje år...

http://www.nacka144.se

 
Kraka

Kraka

8 januari 2015 15:55

I Kista kyrka brukar det vara så där 70-80 personer på en vanlig högmässa. Vid de stora högtiderna är det fullsatt och man får sätta fram extrastolar.
Det är en spännande blandning av kristna från olika kulturer, inklusive vår svenska. Det blir spännande möten vid kyrkkaffet!

Självklart kan du besöka en kyrka i Svenska kyrkan utan att vara medlem! Vi står inte vid dörren och kontrollerar medlemsskap. Det får man inte eftersom Kyrkoordningen (som har samma juridiska ställning som en lag) är Svenska kyrkan skyldig att välkomna, och också bistå alla som v i s t a s i församlingen. DET är minsann en ekonomisk utmaning i en församling där få, under 25%, är medlemmar som betalar kyrkoavgift (det som många tror heter kyrkoskatt), men som har så många aktiva som vi har. Vi har också ett stort arbetsområde och ett stort köpcetrum. Många kommer därifrån för att delta i musikgudstjänster och onsdagsluncherna.
Du är välkommen att besöka vår fina kyrka, ritad av arkitekten Zoltan Bedecs. Han hade sitt ursprung i flera olika kristna traditioner och varenda detalj är så genomtänkt.
De flesta lördagskvällar klockan 18.00 har vi volontärledd helgsmålsbön i Akallakyrkan (ligger nära T-banestationen i Akalla, linje 11). På lördag den 10:e och den 17:e leder jag den. Du är varmt välkommen om du har vägarna förbi. Då brukar vi inte vara så många 5-15 personer. Efteråt dricker vi ett enkelt kaffe tillsammans om man vill stanna en stund.
Hoppas du kan utläsa ett svar på din fråga.
Välkommen!

http://kraka.moah.se

oldmolly

10 januari 2015 15:36

Åh, så roligt att du svarade. Jag bor på Gotland, så det är lite långt att åka till din kyrka. För ett år sedan flyttade jag hit, men tidigare arbetade jag som sjuksköterska just i dina kvarter. Det låter som ni har en härlig gemenskap och jag kanske skulle komma och hälsa på, om det inte var så långt. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards