oldmolly

Alla inlägg den 1 juli 2014

Av oldmolly - 1 juli 2014 19:18

I min damm har jag guldfiskar, som vi nu haft i 4 år. De är ganska stora och feta -  så där ungefär 20cm. Två av de "gamla" är hanar och två är honor - tror jag. De två honorna är med stor säkerhet döttrar till hanarna, så det är nog inte så bra om de får allt för många barn tillsammans. Därför har jag investerat i 5 nya individer i olika färger, som är köpte här på Gotland. De andra är från Stockholm, så de borde vara av olika gener. Att sitta och filosofera vid dammen medan man matar dem är mycket avkopplande.


 

 

Till min stora glädle har även salamandrar självmant flyttat dit, tillika en stor fet padda, som jag kallar Palle.


    

Ca 1 kilomter söderut ligger Hidebrottet, ett övergivet kalkbrott med vatten i de lite djupare partierna. Här finns det massor av salamandrar, så jag brukar stanna och titta på dem också. Kalkbrottet är ganska stor till ytan och jag har faktiskt inte varit i alla skymslen tidigare. Men här om dagen gjorde jag en ordentlig inspektion. Dröm om min förvåning, när jag såg en stor guldfisk även där. Någon måste ha släppt dit den. Någon vecka senare läste jag i Gotlandstidningen, att det förkommer guldfiskar lite här och där i de gotländska vattendragen, så jag är alltså inte tokig, ska jag be att få berätta.

 

Den här bilden är tagen vid havet strax utanför brottet i Hideviken

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards